torsdag 15. februar 2018

KVELDENS FILM: SVENSKJÄVEL





Kanal:  Nrk1
Sjanger:     Drama
Skuespillere:     Bianca Kronlöf,     Henrik Rafaelsen,
 Mona Kristiansen,  Petronella Barker, Kyrre Hellum,     Anders T Andersen, Anne Ryg, Trine Wiggen
Regi:  Ronnie Sandahl
Nasjonalitet:     Norge /     Sverige
Språk:  /    norsk/svensk
Lengde: 1 t. 37 min.
Produksjonsår:  2015

Fra filmweb.no:
Prisbelønte og kritikerroste SVENSKJÆVEL følger 23 år gamle Dino på jobbjakt i Oslo. I likhet med titusener av andre svenske ungdommer, søker hun jobb i Norge. Det blir en sommer annerledes enn hun hadde tenkt seg ...
Da Dino (Bianca Kronlöf) får jobb i et middelklasse-hjem som barnevakt og hushjelp, opplever hun en virkelighet veldig fjern fra hennes egen. I løpet av noen få sommeruker endrer tilværelsen seg radikalt og hun havner i sentrum av et uventet og rørende trekantdrama.
SVENSKJÆVEL er en rå og samtidig sår historie om makt og savn etter et annet liv - og ikke bare for Dino. Samtidig er det en galgenhumoristisk og nådeløs observasjon av den endrede maktbalansen mellom Norge og Sverige - og en virkelighet der mange svensker har blitt en del av den nye arbeiderklassen i Norge.
Ronnie Sandahls filmdebut SVENSKJÆVEL (Underdog) er et uventet kjærlighetsdrama med den nye skandinaviske virkeligheten som bakteppe.


Min kommentar:

Jeg føler meg nesten litt uvel her jeg sitter.  Er det virkelig slik svenskene ser på oss?  Som en litt tilbakestående fetter som har vunnet i lotto? Eller er vi nordmenn virkelig så overlegne og høye på oss selv?

Så kommer jeg til å tenke ca 10 år tilbake i tid.  Jeg hadde et par opphold på Sahlgrenska sykehus i Gøteborg.  Jeg var der flere uker, og ble rimelig godt kjent med både personalet og andre pasienter.  Jeg gjennomgikk en temmelig kostbar behandling, som jeg heldigvis ikke betalte for selv.  Men jeg fikk spørsmålet om dette ganske mange ganger.  «Du betalar vel själv du som är millionär»?  Jeg fikk utrolig mange spørsmål om penger, eller om alt som har med økonomi å gjøre. Jeg er ikke vant til å snakke om penger, og særlig ikke min personlige økonomi på den måten, så jeg ble litt satt ut.  Vanligvis fleipet jeg det bort, og ga dem den historien de allerede hadde dannet seg i sin egen fantasi + litt til.

Denne filmen bekrefter langt på vei nye av det jeg opplevde i Gøteborg.  Men jeg synes likevel at det er trist å se hvordan mange av de svenske ungdommene i Oslo sliter.  Nå har jeg bodd så pass lenge i Oslo at jeg vet at dette gjelder ikke alle.  Noen har vært heldige og funnet seg en jobb med god lønn og muligheter videre. Men det kommer en del svenske ungdommer som har hørt om det rike Norge, og som av en eller annen grunn havner bakerst i jobbkøen.

Dino er en jente med arbeidslyst, og -evne.  Kanskje hun blir litt blendet av den velstående familiefaren.  Og han på sin side ser muligheter for et lite eventyr.
  
Det er en kontrastfylt film.  På den ene siden så er den så trist, så trist.  Men på  den andre siden så er den så uendelig vakker.  Skuespillerne er så gode at relasjonene blir ekte. 

Den svenske jenta, Bianca Kronlöf, som spiller hovedrollen er virkelig et funn.  Henrik Rafaelsen spiller den mannlige hovedrollen.  Jeg har blitt vant til å se han i rollen som en litt puslete, feig tøffelhelt, bl.a. fra TV-serien «Frikjent».

Og så er det kanskje den aller beste prestasjonen.  Etter min mening er det den unge skuespilleren Mona Kristiansen som står for denne.  Hun spiller Ida, datteren i huset hvor svenske Dino jobben.  Jeg har ikke sett Mona i andre roller, og klarer heller ikke å finne ut om hun spilt i andre filmer eller TV-serier. Jeg håper inderlig vi får se mer til henne.

En underholdende film, som faktisk får meg til å tenke litt.  Kanskje det er det som er meningen.


Anbefales!

Her kan du kjøpe filmen som DVD








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar