torsdag 22. februar 2018

FRA PLATEHYLLA: TOMBOY – BACK TO THE BEAT




1987.  CBS ‎– CBS 450375 1


Prosjekt  «vinyl til frokost»




Jeg har jo, til det kjedsommelige, uttrykt at jeg ikke var overbegeistret for den musikken vi fikk presentert på åttitallet.  Men jeg gjør et par hederlige unntak.  Og et av de band som fikk meg til å kjøpe «ny» musikk på åttitallet var Tomboy. 

Tomboy, og da særlig vokalisten Torhild Sivertsen, representerte noe helt spesielt.  Musikken hadde et beat som til og med vekka interessen hos meg som på den tiden nesten bare hørte på progrock.  

Og så var det Torhild da.  Hun ble et moteikon.  For meg så er hun selve symbolet på åttitallet, med sin tøffe håsveis og klesstilen.  Men det viktigste av alt.  Dama kunne synge.  Hennes stemme er helt spesiell.  Hun kan synge det aller meste, men jeg liker henne mest når hun drar til med skikkelig soul.

I de siste ukene har jeg hatt en liten bok liggende fremme.
Og det er Bård Oses «100 Beste Rockeplater fra Bergen» 
Forøvrig ei fantastisk bok som bør følge enhver platesamling.



Det startet vel egentlig med at jeg oppdaget at jeg hadde veldig mange plater i hylla mi hvor artistene var fra Bergen. 
Så da har det blitt en vane at om jeg plukker fram ei skive av en Bergensartist, så sjekker jeg om Bård Ose har skrevet noe om denne skiva i boka si.

I kapittelet som omhandler denne utgivelsen skriver Ose bl.a. om en turne bandet dro på langs Norges kyst, - med båt.
Med på sjøreisen var flere andre band som 3 Busserulls, Banana Airlines, Bjøro Håland og et band fra Cuba som ingen husker navnet på.
37 konserter på 37 dager, og båten het M/S «Boletta».  Jeg tror det var dette skipet de reiste med.  Skipet var eid av Fred Olsen og gikk i mange år som i fast rute på Skagerak.

Da skipet ankom Kopervik viste kalenderen 1.april.  Det var på slutten av turneen som hittil hadde vært en suksess for Tomboy. Det hadde vært god og positiv pressedekning langs hele kysten.  I Kopervik ventet 2500 forventningsfulle fans.  Men 1.april er jo dagen for en spøk.  Så i det Tomboy ble annonsert til stor applaus, så dukket Banana Airlines opp på scenen.  En kan vel si at publikum ble noe overraska.

Dette albumet solgte i bøtter og spann, og bandet ble belønnet med Spelemannsprisen for sitt andre album.  Vel fortjent. 

Albumet lå på  VG-lista i 20 uker.  Beste plassering: Nr 1.


Tidligere blogginnlegg om bandets utgivelser:

Du kan høre albumet på Spotify.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar