onsdag 14. februar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: PRUDENCE – LIVE SVERIGES RADIO, 17.11.73




2018.  Pan Records ‎– PALP 039.  Green vinyl.


Fra bigdipper.no:
De fleste norske band med en dæsj ambisjoner og en viss nasjonal suksess å vise til, veit hvor blytungt det kan være å forsøke å slå gjennom hos naboene våre i Sverige og Danmark. Spesielt i Sverige ser de ikke akkurat opp til "musikknasjonen" Norge. Da trønderrockerne i Prudence hadde vunnet over kongeriket Norge i årene som ledet opp til høsten 1973, var det på tide å ta Sverige med storm. Dette prosjektet skulle vise seg å sitte langt inne, grunnet elendig økonomistyring og mye surr, og i starten var velkomsten også heller lunken over grensa. Men trønderne ga seg ikke, og fikk blant annet klemt inn en opptreden i Sveriges Radio i november 1973.
 Det finnes allerede en velkjent liveplate med Prudence, nemlig avskjedskonserten 11/12/75, men i 75 hadde bandets uttrykk blitt noe mykere i lydbildet, og det kan vel spekuleres i at en viss sult og fandenivoldskhet også var på vei til å fordufte. Slik er det derimot ikke på Live Sveriges Radio 17.11.1973. Her får du Prudence i all sin herlige råhet, med skikkelig trøkk og en steinhard vilje og iver etter å vise Sverige hva de var gode for. Et unikt tidsdokument som ikke har vært tilgjengelig tidligere, men som bør appellere til alle med en interesse for norsk rocks historie.

Min kommentar:

Det er skrevet mangt og mye om Prudence, og så vidt jeg vet er enda en bok underveis.

At Prudence fremdeles er så pass populære, mer enn 40 år etter at bandet holdt sin avskjedskonsert, beviser jo bare 
hvor populære dette bandet fra Namsos egentlig var. 
Og en ting til:  Fansen har nok vært usedvanlig trofaste.

Jeg ante at denne vinylutgivelsen ville bli utsolgt ganske fort, så jeg forhåndsbestilte mitt eksemplar.  Og det var jaggu lurt.

Det er presset totalt 1000 stk. vinylplater, 700 svarte, og 300 grønne.  Jeg har den grønne vinylutgaven.  Den ligger i et utbrettscover.  I tillegg så følger det med en cd.  Og i likhet med Ruphus-utgivelsen fra samme label som kom for noen måneder siden, så er jeg glad for CD’en.  Enten jeg spiller den direkte, eller jeg kopierer den inn på mobilen. Jeg vil jo gjerne spare på den flotte vinylen.

Programlederen i det svenske programmet «Tonkraft» annonserer bandet, og opplyser om at de spiller «Trønderrock».  Har dette begrepet endret seg litt i disse noen og førti årene?  Jeg føler at musikken vi får presentert her  er mye råere og kanskje mer i kategorier som blues og rock enn det jeg forbinder med Trønderrock i dag.  Og så synger Prudence på engelsk.
Men uansett, begrepet Trønderrock ble oppfunnet av Prudence.  Det kan ingen ta fra dem.  Og all musikk er i stadig endring.  Noe som er spennende og positivt.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg feiret min 17-års  dag med Prudence-konsert på Samfunnshuset på Mo i Rana. Du finner innlegget her

På coveret på denne skiva har de listet opp bandets imponerende turnerute for 1973.  Og heldigvis fikk jeg bekreftet at min hukommelse ikke har spilt meg et puss.  Prudence spilte på Mo Samfunnshus den 4.juni 1973.

Opplysningene på coveret sier ikke noe om at unge frk Nilssen var tilstede på konserten. Men jeg kan lese at det på den tiden var sparsomt med info om hvordan dette bandets live-opptreden var, eller hvordan bandet ble mottatt av publikum.  

Det jeg husker er at vi danset ringdans, og så husker jeg særlig godt Tysland med trekkspillet og Wallum med fløyta, og samspillet mellom disse to. Jeg kan også bekrefte at det var god stemning. 

Bandet hadde nok et trofast publikum på Mo I Rana, for etter turnelista å dømme, så var de der mange ganger i løpet av 1973.

Om du ønsker å lese ltt mer om hvordan Prudence levde i 1973, kan du lese hva plateselskapet sier.  Du finner en interessant artikkel her.  Anbefales!

Albumet inneholder disse 12 låtene:
A1   Elsie Olivia   
A2   What Man Has Made Of Man
A3   Stones   
A4   Lost In The Forest      
A5   Can't Fail Blues   
A6   Undeveloped Country Rag       
B1   Cajun (I'm Moving On Hotshell)      
B2   Drunk And Happy       
B3   I Hope We Never Get Too Serious About The Music 
        So This Is Just A Joke    
B4   14 Pages       
B5   Days Before
B6   Mild Grey Fog


Som dere ser så er det et variert knippe melodier som er valgt ut. 
Lyden er imponerende god.  Men er det ikke litt rart at vi ikke hører noe særlig til publikum?  Dette er jo en live-innspilling.  Ja, de klapper høflig mellom hver låt, men det er alt. Mulig det er jeg som begynner å høre litt dårlig, og så har jeg for vane å skru opp bassen litt ekstra. Kanskje applausen forsvinner via subwoofer'n og ned til naboene i etasjen under. 

Du kan høre at dette er et band som lager stemning.  Nå mistenker jeg at publikum i Sveriges Radio sitte ganske stille i et studio. Det er ikke lett å få den ultimate feststemningen da. Men tenk deg denne musikken litt utpå kvelden.  Du er sammen med gode venner, - og har spandert elleve kroner på ei flaske tyrkisk hvitvin. Jeg ble i hvert fall 17 år igjen så lenge musikken varte.

Om du er platesamler, Prudence-fan eller bare digger god norsk musikk så bør du kjøpe denne skiva.  Ser at flere aviser i Trøndelag melder at albumet allerede er utsolgt.  Men det er jo ikke mulig å lese disse nettavisene uten abonnement, så hva som ellers står skrevet aner jeg ikke.  

Men folkens, - fortvil ikke, - min favorittbutikk Big Dipper opplyser om at nytt opplag kommer rundt 9. mars.
Du kan bestille albumet her

Så det er ingen grunn til å kjøpe de platene som allerede er lagt ut på diverse nettsteder til dobbel og tredobbel pris.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar