tirsdag 13. februar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: MICHAEL KROHN -UNWANTED



2017.  Drabant Music ‎– DM42LP


Fra bigdipper.no:
Hei. For en tid tilbake fant jeg ut at jeg ville gjøre ferdig en bunke med halvferdige låter jeg har hatt liggende i lengre tid, noen av dem helt fra forrige århundre. Tekstene er som vanlig en blanding av spøk og alvor og musikken er spilt inn etter fort og gæli prinsippet. Jeg spiller alle instrumentene selv, men har fått hjelp til koring og til å mikse lyden. Jeg synes selv at denne skiva har blitt en artig liten sak og håper selvfølgelig at flere vil synes det samme". Hilsen Michael.


Min kommentar:

Det er søndag formiddag, og jeg tar ei splitter ny vinylplate ut av coveret.  Og som vanlig må jeg snuse litt på den.  Det er en helt spesiell lukt av ny vinyl.  Men det er kanskje bare vi vinylentusiastene som har lagt merke til denne lukten,, og særlig det faktum at det lukter godt.

Jeg blir noe overraska over at de første tonene som strømmer ut i stua er orgelmusikk, ja, det låter nesten som et kirkeorgel.

Jeg har vel ikke hørt kirkeorgel på en søndag formiddag siden min egen konfirmasjon, og det begynner å bli noen tiår siden.  Men at det var Michael Krohn som skulle gi meg et gjenhør med kirkeorgel en søndag formidaag, - det var virkelig overraskende.

Så over til låtene, og hvordan jeg reagerer på dem, og hvordan jeg personlig tolker tekstene. 

A1   Ikke Bare Bare    
Om artisten har blitt inspirert av metoo-kampanjen vet jeg ikke.  Men han gir oss jenter litt å tenke på her.  Men kanskje Michael syns at det er slitsomt å være synlig på scenen.  Er det litt for mange groupies der ute?


A2   Adam Og Eva 
Nok en overraskelse.  Er det den gode gamle slageren Da -Doo- Run -Run jeg hører?   
Her får vi en repetisjon av en av historiene fra bilbelhistorien.  Om den listige Eva som både har seg med   slangen og deretter lurer Adam.  Og fremdeles, mange mange tusen pr senere blir vi straffet.  Er det ikke på tide med en benådning snart?

A3   Nero
Keiser Nero var litt av en type. Han regjerte kun 14 år (54 -68 e Kr), men likevel så har vi ikke glemt han.  At han var en tyrann er ingen tvil om.  Han drepte alle som sto i hans vei, som f.eks en bror, sin mor og minst en av sine koner, samt et dusin eller flere med slektninger og venner.  
Han påsto selv at han var kunstner og musiker.  Og de som ikke syntes om hans verk, -  ja, de ble drept.  Han var meget interessert i sport, og særlig da i OL.  Han deltok faktisk i nærmere 70 grener, de fleste oppfunnet av han selv.  Og han vant selvfølgelig alle. 
Men alt han en ende.  Det forgikk en konspirasjon i hans egen livgarde, og hans fiender ble enige om å drepe sin keiser.  Men Nero fikk nyss om planene og tok sitt eget liv.  Men før han døde uttalte han:  "Hvilken kunstner verden mister i meg." 
Minner keiser Nero meg om noen fra nåtid, eller? 
    
A4   Nemesis
Det sies at fortiden alltid vil bite deg i halen, men det ordtaket gjelder vel bare når man har litt på samvittigheten. 
Men på den annen side så er det alltid håp om at tilværelsen kan bli bedre.  Om du er litt nede akkurat i dag, så skal du se det snur en vakker dag. 

A5   Krise
Her sitter jeg og nikker.  Kjenner godt igjen typen det synges om her.  Har ikke tall på alle de taxi-turene jeg har hatt fra Oslo Sentrum og oppover til Sørkedalen hvor taxisjåføren kommenterte absolutt alle nyhetmeldinger etter hvert som de kom på radioen.  Sjåføren hadde løsninger på det meste.  Og uten unntak var disse sjåførene etnisk norske menn i femtiårsalderen.  De var misfornøyde med det aller meste, bortsett fra sine egen meninger.

B1   Den Harde Veien
Huff, dette var triste greier.  Jeg håper inderlig ikke at dette er en selvbiografisk tekst.  For i tilfelle må jeg da si:  Michael, jeg så deg i fjor jeg, - og du er mer enn god nok.  Du holder i mange pr enda.  
 
B2   For En Neve Dollars   
Denne lille instrumentalen kunne gjerne vært benyttet som filmmusikk til en god gammeldags westernfilm.  Som f.eks. en av de med Clint Eastwood i hovedrollen.  Og den tanken kom før jeg så tittelen på dette sporet.

B3   Drone
Nok en instrumental som speiler tittelen.
    
B4   En Ny Dag Truer
Denne teksten er vond å høre på.  

B5   Babylon
Babylon, en oldtidsby som det i dag nesten ikke finnes spor etter.  I Babylon ble «retten satt», - for å si det litt moderne.  Her fikk man presentert sine straffer.  Men det var også et sted hvor man kunne gjøre opp for deg.  Det kan være greit å gjøre opp for seg, og begynne med blanke ark.
Men det finnes også en annen historie om Babylon.  Innenfor murene i denne byen skulle det foregå ting som ikke var helt i tråd med lover og regler.  Det fantes f.eks. horehus, om man skulle ha behov for å besøke et slik etablissement.
Bare nevner dette siste for å få en viss balanse i innlegget.

Da har jeg hørt gjennom plata noen ganger, og jeg må faktisk klage.  10 låter på vel 26 minutter!  Plata er alt for kort!  

Men så kommer jeg til å tenke på at det er jo litt av det samme som Ragas varemerke.  De opererer også med korte låter og album. Mener å huske at bandet en gang har uttalt noe sånt som at en låt skal ikke være lenger enn tre og et halvt minutt.

Og kanskje det er nettopp det som gjør Krohns tekskter så sterke.  Enkelte av tekstene han gir oss på denne skiva ville jeg gjerne at han hadde utdypet mer.  Jeg sitter igjen etter at låta er slutt, og lurer på; - hva ville han si? Eller hvordan går det videre?  Og jeg mistenker at det er nettopp det Krohn vil.  At vi skal bli nysgjerrige, at vi skal tenke oss om.

Vi får altså servert 10 stk låter, hvor 2 av dem er instrumentaler.  Og når avsenderen er Michael Krohn så er det ikke overraskende at tekstene er tøffe, basslagene røffe og musikken gir fot .  Michael sparker der det treffer, og klarer på en forunderlig måte å få meg til å føle at han gir meg en personlig tekst.  Han har også gitt oss historiske referanser som gjør oss nysgjerrige og får oss til å grave opp halvveis glemt lærdom fra skoletimene.

Men det beste av alt er at plata har et humorristisk preg.  Mulig det heller mot galgenhumor, men skitt au.  Det funker.

Du kan høre albumet på Tidal  og  Spotify









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar