tirsdag 13. februar 2018

KVELDENS FILM: THE CONSTANT GARDENER






Kanal;  Nrk1
Sjanger:     Drama
Skuespillere:     Ralph Fiennes,     Daniele Harford,     Rachel Weisz,     Pete Postlethwaite,     Danny Huston med flere
Regi:     Fernando Meirelles
Manus:     John Le Carré og Jeffrey Caine
Nasjonalitet:     USA
Språk:     Amerikansk
Lengde:     2 t. 9 min.
Produksjonsår:     2005

Fra filmweb.no:
Den vakre, selvstendige og idealistiske juristen Tessa Quayle blir funnet myrdet i en jeep ved Turkana-sjøen nord i Kenya. Sjåføren er også drept. Tessas nære venn og samarbeidspartner, Arnold Bluhm, er forsvunnet fra åstedet. I Nairobis fornemme sirkler blandes forferdelsen med skadefro sladder om et påstått forhold mellom Tessa og Arnold.
Tessas ektemann, Justin, er en korrekt diplomat ved den engelske ambassaden. Mens han sørger må han ta innover seg sladderen og bli gransket nærgående av politietterforskere.
Justin starter sin egen etterforskning. Han vil ikke nødvendigvis holde sladderen opp mot lyset, men heller se om Tessas harmdirrende anklager mot gigantselskapet Threebees holder vann. Threebees framstiller medisiner som skal helbrede tuberkulose, men Tessa var i ferd med å avsløre en råtten kynisme bak selskapets prektige fasade. Justins etterprøving av Tessas dokumentasjon bringer ham til flere land. Terror, vold og bedrag setter avtrykk i ham. Underveis oppdager han kvinnen han elsket, men aldri lærte ordentlig å kjenne.

Min kommentar:

Jeg er så glad for at jeg bestemte meg for å se denne filmen.  Den var egentlig ikke så fristende. Tittelen var ikke så altfor spennende.  Og jeg var heller ikke i stand til å kjenne igjen navnene på rollelisten.  

Men da jeg ble søvnløs noen timer i natt, satte jeg meg ned for å rydde litt på PVR dekoderen min.  Og akkurat i det jeg skulle slette denne filmen, så dukket et kjent ansikt opp på skjermen.  Det var hovedrolleinnehaveren Ralph Fiennes jeg så. En anerkjent skuespiller som jeg har sett kun et par filmer med. Det er nesten litt flaut at jeg har glemt navnet hans, fordi han gjorde virkelig inntrykk på meg i de filmene jeg har sett med han.  

De to filmene jeg snakker om er «Den engelske pasienten» og «Schindlers Liste».  Ja, jeg vet at Ralph Fiennes har hatt store roller i både Harry Potter og James Bond filmer .  Men Harry Potters univers er totalt ukjent for meg, og det er vel sånn ca 25 -30 år siden jeg har sett en James Bond film.

Det er en sterk film jeg har fått presentert her.  Aller mest fordi dette et høyst aktuelt drama fra virkeligheten.  En kynisk spill hvor farmasøytindustrien ikke skyr noen midler i hverken forskning elller når det kommer til markedsføring og salg. Her drives det langt unna de etiske retningslinjer som burde gjelde.   

Men fremfor alt er dette en kjærlighetsfilm.  Om kjærlighet mellom mann og kvinne, den forbudte kjærligheten mellom homofile menn, og kjærligheten til Kenya, til landet og til folket.

Om jeg på forhånd hadde forstått at boken filmen er basert på er skrevet av selveste John Le Carre, så hadde jeg også forventet spenning.  Men jeg var fullstendig uforberedt på de kvaliteter denne filmen har.

Anbefales!

Her kan du kjøpe filmen som DVD








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar