lørdag 24. juni 2017

TV-SERIE: SORJONEN





Kanal:  Netflix
Skuespillere:  Ville Virtanen, Matleena Kuusniemi, Anu Sinisalo |
Sesong: 1
Episoder: 11
Sjanger:  Action/krim
Land:  Finland
År: 2016



Fra allflicks.co/no.
En dyktig kriminaletterforsker tar seg jobb i en liten by for å tilbringe mer tid med familien. Han blir imidlertid raskt innblandet i en serie uhyggelige mordgåter.

Min kommentar:

Nordisk krim, eller Nordic Noir, som sjangeren heter har virkelig slått an.  Det kan se ut som om populariteten når stadig nye høyder.  Personlig så er jeg en storforbruker av sjangeren både når det gjelder film og bøker.  Men jeg må innrømme at det er ikke så ofte jeg har sett en hel TV-serie fra Finland.  Min erfaring med finske TV-serier begrenser seg til et og annet fjernsynsteater på syttitallet, hvor nakenhet, badstue og vodka var hovedingredienser.

Men dette jeg fikk servert fra Finland i denne serien.  - Ja, det var virkelig bra TV.  Her har de lagd en god historie, benyttet svært gode skuespillere, og location er perfekt.  Jeg får lyst til å reise til Lappeenranta. 

Hovedrollen ivaretas av Ville Virtanen. Jeg har så vidt stiftet bekjentskap med Virtanen i svenske TV-serier som Jordskott m.fl.  Han er vel det vi kan kalle typisk finsk, så derfor er han perfekt til denne rollen. 

Den øvrige castingen er totalt ukjent for meg. Men alle fremstår som ekte og troverdige.  Noe som styrker serien.

Vi aner en forskjell på det finske lynne i forhold til vårt eget.  Denne til tross for at vi har en felles grense.  Litt rart å enke på egentlig.

Jeg vil absolutt anbefale denne serien.  Om du vil ha en pause fra amerikansk støy,  - roping og skriking, så er dette en serie som vil passe bra. Jeg håper bare så inderlig  at det kommer en sesong 2 om ikke så alt for lenge.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar