mandag 7. oktober 2013

MUSIKK PÅ VINYL: CROSSBREEZE











Experience, EXPLP 2009.   1974






Fra raseri.nu
Bandet Crossbreeze er fra Bodø.
Albumet Crossbreeze er er innspilt på Experience Records i Øybakken studio i Mosjøen av Walter William Albriktsen, Terje Nilsen og Finn Sletten.

Walter Albriktsen reiste i 1973 ned til Mosjøen og Nils Øybakken og hans Experience Records.Han hadde med seg noen låter som skulle prøvespilles, men resultatet ble ikke så bra. Walter "mekket" sammen et par låter som Øybakken synes ble bra og de ga dermed ut denne singelen. Terje Nilsen, en kjent visesanger fra Bodø, var også i Experience Studio på den tiden for å spille inn noen låter, og han ble dermed med på innspillingen til Walter også.

Min kommentar:

Denne LP’en står høyt i kurs hos mange vinylsamlere. Albumet er et av de mest etterspurte. Det får vi bekreftet hver gang et eksemplar legger ut for salg. Prisen når svært ofte opp til rundt kr 4-5-6.000,-.

Hvorfor denne høye prisen?  Nå blir betegnelsen sjelden brukt og misbrukt så altfor ofte av mer eller mindre seriøse selgere. Når det gjelder denne skiva så kan jeg godta at betegnelsen sjelden blir brukt. I løpet av de siste ti åra har jeg vel kun sett plata til salgs et par-tre ganger. 

Da jeg selv kjøpte plata fikk jeg opplyst at den var utgitt i 300 eks.  Men jeg har i ettertid registrert at Terje Nilsen har uttalt at det ble trykket 5 – 600 eksemplarer. Noen som vet?

Albumet er produsert hos Øybakken i Mosjøen, og kom ut på Experience labelen.  Ser ikke bort fra at vi betaler noen hundrelapper for labelen også.

For noen år siden kom jeg over denne plata på et utenlandsk nettsted. Og prisen var det lite å si noe på. Selgeren ville ha $10 , verken mer eller mindre!  Jeg betalte på forskudd til den hyggelige russiske selgeren.  Var litt skeptisk.  Men tenkte at – pytt, pytt – noen sjangser må man ta.  Etter ca 14 dager kom det pakke fra Russland.  Hva den inneholdt?  Jo, en hjemmebrent cd.  Men den var veldg forseggjort, men cover og det hele.  Ja, ja.  $10 for Crossbreeze var vel for godt til å være sant. 

Alle tre gutta i Crossbreeze har gjort karriere hver for seg.  Terje kjenner vi som visesanger, Finn er jazzmusiker, mens Walter har spilt med en rekke band i ulike sjangre.



Allerede på Crossbreeze plata kan vi ane at dette er tre individuelle musikere.  Dette gjør at plata er variert, men dette var vel også årsaken til en del  krangling om det musikalske innhold på plata. -  Om vi skal tro ryktene.  De sier bl.a. at under en tur sørover fra Bodø til studio i Mosjøen, ble kranglingen så pass heftig at de måtte gjøre vendereis.

Plata er fin den.  Noen spor er temmelig typisk for den tids prog rock.  Men det finnes også nydelige rolige låter.

Selv om plata var dyr i innkjøp, så er jeg nesten sikker på at dette er en av dem som ikke taper seg i verdi.  En sikker investering altså.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar