fredag 4. oktober 2013

MUSIKK PÅ VINYL: STAVANGERENSEMBLET – TA EIN KJANGS


MAI: 8005,  1980





Fra Wikipedia:
Stavangerensemblet er et rockeband fra Stavanger dannet i 1974. Bandet var det ledende bandet innen det som ble kalt Stavangerbølgen innen norsk rock på begynnelsen av 80-tallet, en bølge som i tillegg bestod av band som Mods, Asfalt og Smalhans. Et av kjennetegnene på bølgen var bruken av Stavangerdialekt i tekstene. Bandet er dessuten kjent for sin svært energiske frontmann Frode Rønli.
Ta ein Kjangs! er gruppas debutalbum.  Det ble utgitt i februar 1980.
Albumet ble innspilt og mikset i Staccato Studio A/S, Stavanger, sommeren 1979. Til tross for skepsis til rock på dialekt, solgte albumet 15 000 eksemplarer på landsbasis i løpet av 1980.



Min kommentar:

Av alle band jeg har opplevd «Live», er det uten sammenligning Stavangerensemblet som har gjort størst inntrykk.  Eller – for å være helt presis, det er vokalisten Frode jeg husker.  Han var ofte barbeint (om jeg husker riktig), og han var drivende, dryppende våt av svette. Aller best husker jeg en opptreden, jeg tror det var på Jordal Amfi i 1982.  Snakk om å gi alt.  Og når Frode skrek av alle lungers kraft, og satte drøvelen i bevegelse for å få skikkelig fart på skarringen i «Radio –Radio», da ga vi oss hen, - alle som en. Tøffere ble det ikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar