tirsdag 25. mars 2014

MUSIKK PÅ VINYL: BRIDGES – FAKKELTOG

VÅKENATT.  VN 01.








A-HA er Norges største rockeband gjennom tidene. Under en av deres turneer tidlig på nittitallet, pleide de å presentere deg slik: «Vi pleide å hete Bridges, og tapte NM i rockeband i 1978).

Bridges besto av fire unge gutter: Låtskriveren Paul Waaktaar på gitar og vokal, Magne Furuholmen på synth, Viggo Bondi på bass og Øystein Jevanord på trommer. Fire hippier, midt i pønk og new wave-æraen. Sånn ca. ti år for sent ute. Kanskje de var litt veslevoksne, i den forstand at de hadde den selvtilliten som trengtes for å nå de mål de etter hvert satte seg.  Om noen drar kjensel på navt på trommeslageren så er dette den karen som spilte her i Velfjord for noen år siden da Southern Rock Night ble arrangert på Persplassen.

Albumet «Fakkeltog» ble utgitt i 1.000 eksemplarer.  Hvor mange av disse som ble solgt vet jeg ikke, men prisen på denne skiva tyder på at den kun ble solgt til den aller nærmeste familie. I dag må du nok regne med noen tusenlapper for å sikre deg et eksemplar i hylla.  Heldigvis så har plata blitt gitt ut på nytt.  Det er flott at glemt norsk musikk kan gjenoppstå på denne måten, og at nye generasjoner kan høre på de gamle skattene.

Jeg var så heldig å få tak i et eks for en del år siden.  Prisen har jeg selvfølgelig glemt.  Husker første gang jeg skulle høre gjennom plata.  Ble noe overraska over at jeg måtte flytte stiften da den stoppa midt på den ene sida. Det er den eneste skiva jeg vet om som er delt i tre.
Det er tydelig at bandet er inspirert av Jimi Hendrix og The Doors.  Men jeg synes også å høre litt av syttitallets David Bowie i noen av låtene. 
Ville vi ha hørt på dette om ikke A-ha hadde kommet i ettertid? Tja, si det.  Jeg hadde nok både kjøpt plata og hørt musikk, ut fra at jeg er samler av norsk musikk.  Men forhåpentligvis ville prisen vært noe lavere.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar