torsdag 17. september 2015

DAGENS BOK: JØRN LIER HORST – BLINDGANG





Forlagets omtale:

Sammen med sin ettårige datter Maja flytter alenemoren Sofie Lund inn i huset hun har arvet etter morfaren. Morfaren var en vanskelig og beryktet mann, og Sofie har betalt noen for å vaske og tømme huset for alt han etterlot seg. Det eneste som står igjen, er en låst safe boltet til gulvet i kjelleren. Det ligger noe i safen, noe som skal overraske ikke bare Sofie Lund, men alle på politihuset i Larvik. Et funn som skal sette fart i en sak som har plaget førstebetjent William Wisting lenge, og som har gjort ham til gjenstand for kritikk både internt og i mediene. Nå øyner Wisting en åpning, en mulig vei å gå. Men da må han gå på tvers av alle lojalitetsbånd og undergrave tilliten til etaten han selv er en del av.

Min kommentar:


William Wisting har blitt en god venn.  Ja, jeg er vel bittelitt betatt av den voksne politimannen.  Han er stø som fjell. Det skal noe til å vippe han av pinnen selv om han møter en god porsjon motstand.


Og som vanlig er også Wistings datter en viktig person, ikke bare i Williams liv,  -  naturlig nok, men også fordi hun har en tendens til å havne borti spennende sakeer.  Som journalist har hun sikkert en nese for spenning og en god historie, men samtidlig så kan det se ut som om hennes omgangkrets, samt gamle og nye venner kommer fra varierende samfunnslag, og dermed drar henne med inn i sine liv.


Så også i denne boka da en gammel klassevenninne dukker opp.  Dette gjenopptatte vennskapet gir familien Wisting og meg som leser rikelig med spenning.


Det er ikke tvil om at Jørn Lier Horst kan sitt fag.  Han behøver ikke ikke bruke masse tid på research.  Der har han førstehåndskjennskap etter mange år i politiet. Det han presenterer for meg som leser er solig håndtverk.  Jeg vet at enkelte mener at hans bøker er litt kjedelige.  Jeg synes ikke det.  Jeg lar meg imponere av skikkelige politimenn som Wisting som gjør en skikkelig jobb.  Jeg tenker da på de som trettelige løser oppgaver til tross for mostand fra ledelse eller kollegaer.  De som virkelig jobber for det de tror på. 


Krimlitteratur er for meg god underholdning. Og jeg blir underholdt av bøkene om William Wisting.  Lettlest og spennende krim.  Det er det jeg behøver.

Her finner du boka som  innbundet  ,  minnekort  ,  lydbok på cd  og  til nedlasting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar