lørdag 26. september 2015

DAGENS BOK: TORKIL DAMHAUG - DØDEN VED VANN










Fra cdon.no:
Liss lever et utsvevende liv i Amsterdam, men kaster seg på flyet når hun får høre at søsteren er forsvunnet. I Oslo leter hun fortvilet etter svar på hva som har skjedd. Men blant dem hun møter finnes én som er villig til å drepe for å hindre at sannheten om søsterens grusomme skjebne kommer fram i lyset.
Døden ved vann er en spenningsroman om å gå over grenser, om å innhentes av fortiden, om barnet som søker kjærlighet og møtes med begjær.

Min kommentar:

Bøkene til Torkil Damhaug er ingen hyggelig lesning. Ei heller denne boka.  Særlig er første del vond å lese.  Vi møter en tolvåring som er på sydenferie med sine småsøsken og sin mor og stefar.  De to sistnevnte to fyllesvin som aldri skulle hatt ansvar for barn.  Jeg blir forbannet og lei meg av å lese denne historien.

Videre blir vi kjent md Liss som fortvilet leter etter sin søster. Fortvilelsen er så stor og ekte at selv om jeg legger boka fra meg, så tenker jeg på; - hvor kan søsteren være, - og hva kan ha skjedd med henne? Akkurat slik skal en god krimbok være.  Den skal ikke gi slipp på leseren før siste punktum er lest.

Det spesielle med Damhaugs bøker er at, selv om han har to personer som deltar i bøkene, rettsmedisineren Jennifer Plåterud og politimannen Roar Horvath, så er ikke disse to bokas hovedpersoner. Som leser befinner vi oss midt inne i gåten.  En morsom og spennende vri som gir meg som leser det lille ekstra.

Jeg har blitt hekta på denne forfatteren.  Heldigvis har jeg en bok til liggende på vent.  Gleder meg til å ta fatt på «Sikre tegn på din død».

Her finner du boka som  innbundetpocketlydbok  og til  nedlasting

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar