onsdag 18. november 2015

DAGENS BOK: CHRIS TVEDT - AV JORD ER DU KOMMET



Fra cdon.no:
En gammel mann blir henrettet i en skogsbygd på Østlandet. KRIPOS-etterforsker Edvard Matre er satt på saken, men finner ingen spor. I Oslo åpnes etter mye press, en massegrav med pasienter fra Gaustad sykehus, og i Bergen blir en ung kvinne funnet drept og en annen ligger i koma. Edvard Matre blir sendt til Bergen for å finne en mulig seriemorder. I Bergen får han beskjed om at en av de som ble funnet i massegraven ved Gaustad er hans egen mor, som han trodde lå begravd på en kirkegård i Bergen. Edvard vet ikke lenger hvem han er, men etter hvert som etterforskningen skrier frem, får han vite mer enn han setter pris på. Dette er den første boka om Edvard Matre

Min kommentar:



Dette er den sjette boka av Chris Tvedt som jeg har lest siden i sommer. Men jeg må innrømme at jeg ble en smule overrasket da jeg nå blir presentert for en ny hovedperson, nemlig  Kripos-etterforsker Edvard Matre. Men det skal ikke så mange kapitlene til før jeg glemmer min siste måneders store helt, - advokaten Mikael Brenne.  Jeg er altså ikke av den trofaste typen, for jeg blir ganske raskt svært betatt av denne nye bergenseren.


Eller for å være helt korrekt, - det er vel heller forfatteren jeg er betatt av, eller heller imponert over.  Han klarer å gi oss krim etter krim hvor spenningsnivået bare øker.  Språket og intensiteten blir bare bedre og bedre. – Og så er det et stort pluss for meg at han skriver fra Bergen. 


Ja, for vi havner i Bergen denne gangen også, selv om Matre jobber i Oslo.  Men han er bergenser, i likhet med forfatteren, så derfor tar han turen over fjellet om hans kompetanse behøves der.

Nok en gang får vi presentert et pennende persongalleri.  Jeg undrer meg på hvor mange spennende personligheter Tvedt fremdeles har liggende i skuffen sin.  Jeg blir i hvert fall overraska i bok etter bok. Selv om han karakteriserer typer som vi har møtt i bøker og filmer tidligere, så klarer han å gjøre disse personene troverdige i sitt miljø, slik at vi hater og elsker dem, - alt ettersom..


Og så, - akkurat da jeg hadde glemt advokat Mikael Brenne, - så dukker han opp.  Men her blekner han litt i forhold til Kripos-Matre.  Ja ja, så fort kan altså en litterær forelskelse gå over…….  Men jeg ser ikke bort fra at mitt forhold til Brenne kan gjenopptas om muligheten byr seg.


Jeg koser meg med Tvedts bøker.  Har lest at han har blitt kritisert for å forenkle krimsjangeren.  So what?  Som leser liker jeg hans form.  Bøkene er like blodige som «de mer avanserte» krimromaner. De er like spennende og jeg blir værende i Bergen til siste setning er lest.  Jeg liker meg i Bergen, takket være menn som Brenne, Matre og Tvedt. 


Jeg må vel kanskje tilføye at Tvedt ikke har begått denne boka helt aleine.  Etter det jeg forstår så er dette et prosjekt som ekteparet Gulbrandsen/Tvedt har begått sammen. Jeg hilser Elisabeth Gulbrendsen velkommen, men begriper ikke hvorfor hun ikke er nevnt noe sted.  Men så har jeg benyttet lydboka.  Kanskje hun er nevnt i den trykkede utgaven.  Jeg håper hun blir med på laget framover.


Drar tilbake til Bergen allerede i kveld da neste bok venter å meg. Det blir spennende å se hvem av gutta som venter på meg i den syvende Tvedt-boka på rappen.


Her finner du boka som  pocketlydbok  og til nedlasting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar