torsdag 31. mai 2018

TV-SERIE: SUITS






Kanal:  Netflix
Sesonger/episoder:  1-16, 2 – 16,  3 – 16, 4 – 16, 5 – 16, 6 – 16.
Skuespillere:  Gabriel Macht, Patrick J. Adams, Meghan Markle
Creator: Aaron Korsh
Land: USA
Sjanger:  Drama

Fra cdon.no: (sesong 1)
Den nye TV- serien Suits tar oss med inn i den travle og utfordrende hverdagen i et anerkjent advokatkontor på Manhattan. Her møter vi den dyktige advokaten Harvey Specter (Gabriel Macht), som velger å ta en stor risiko ve å ansette den smarte, men rastløse Mike Ross (Patrick J. Adams) som din nye advokatfullmektig. Det er nemlig et stort problem: Mike har ingen juridisk eksamen. Men et utrolig kunnskapsnivå og fotografisk hukommelse gjør Mike til et unikt juridisk talent og veier opp for den manglende formelle utdannelsen. Dette blir deres godt bevarte hemmelighet som knytter dem sammen til en uslåelig duo.

Min kommentar:

Det har gått noen år siden jeg begynte å se denne serien på TV.  Det føles kanskje lenger siden enn det egentlig er ettersom det var før jeg fikk Smart TV og Tv-programmet i Se og Hør bestemte hvordan min TV-kveld skulle se ut.  Nå bestemmer jeg selv.  Og det beste er at jeg kan se hele sesonger av serier uten å være bundet til ukedag og klokkeslett eller glemme å sette PVR-dekoderen på serieopptak.

Etter å ha sett sesong 1 av denne serien på Tv i 2011 eller -12 , så glemte jeg den rett og slett.

I de siste månedene har det vært mye fokus på serien grunnet et kjærlighetsforhold mellom en fraskilt Hollywood-stjerne og en engelsk prins.

Dette paret er vel de som har fått fleste spaltemeter og nettsider som har presentert alt vi bør vite, eller ikke vil vite, om disse to turtelduene.

Kongehuseksperter og sladrepresse har fulgt begge tett, analysert foto, smykker, klær, ringer.  Ja, det er ikke måte på.  Og konklusjonen er at detter er ekte kjærlighet.  De er så «in love».  «Whatever that means» for å sitere prinsen far etter hans forlovelse.

Nå har prinsen fått sin prinsesse, eehh  skuespillerinne og nå har hun fått tittelen Hertuginne av Sussex.

Etter å ha sett en liten halvtime på deres bryllup, så ville jeg ha noe mer spennende å se på.  Og Netflix er smarte.  "Suits" lå selsagt først på min søkeliste.  Javel så ble det "Suits" da.  

Jeg startet med et hyggelig gjensyn med sesong 1.  Hadde faktisk glemt hvor mye jeg digga denne serien.  Ble selvfølgelig hektam og  fortsatte så lenge Netflix hadde nye sesonger å by på.  Det var en fordel at kroppen ikke spilte helt på lag denne uka, så derfor gikk 6 sesonger unna på omtrent like mange dager, - og netter.  Ja, jeg vet, - det er litt flaut.

Dette er et amerikansk rettsdrama.  Kvaliteten er jevnt over god. Men det er en litt annerledes serie enn det vi er vant til fra denne sjangeren.  Vi befinner oss mindre i rettsalen enn vi er vant til.  Her er det kontorlandskap og partnere.  Og for ikke å glemme, - skittent spill og konkurranse om de beste klientene.  

Det å lyve er hverdagskost.  Det ser ikke ut til å koste juristene en kalori å servere den ene løgnen etter den andre.  Og de lyver til alle, også, - eller skal jeg si særlig til dem som står dem nær.  For så å gjøre alt godt igjen, så trekker de på skuldrene og sier ganske enkelt «I lied», og så starter alt "all over again".  Må kanskje legge til at mye av handlingen i mange av de første episodene/sesongene foregår rundt kopimaskinen.

Etter sesong 4 holdt jeg på å gi opp.  Da hadde serien flatet litt ut, og jeg hadde nesten mistet interessen.  

Men takket være hertuginnen, ex-skuelspilleren, så gikk jeg løs på sesong 5.  Og det er jeg glad for.  For da kom et etterlengtet løft.  Det drar seg til og spenningen stiger. 

Joda. Meghan Markle gjør en helt ok jobb..  Men hun er litt stiv.  Og så er jo serien veldig pen og pyntelig da.  Jeg har nå fulgt et kjærestepar i 176 episoder.  Vi har fulgt dem 24 timer i døgnet, på jobb, hjemme i stua, i senga.  Ja, overalt.  Normalt så ville det vært noen hete scener med en nyforelsket par.  Men neida, her kler de på seg for en vinterdag når de legger seg.  Tror faktisk vi så mer av Meghans kropp under vielsen enn det som vises i serien.  Ja, jeg sikter til hennes bare skuldre på den brudekjolen som visstnok var kjedelig. 
Dette siste ifølge ekspertene.

Misforstå meg ikke.  Jeg behøver ikke hete scener for -  å tro på at Rachel og Mike er kjærester. 
Men det er nesten sånn at jeg lurer på om kongehuset har sensurert hele serien.  Skulle ikke forundre meg.

Sesong 6 var faktisk den aller beste hittil.  Jeg tør nå håpe at Netflix gir oss de siste sesongene.

Her kan du kjøpe sesong 1-6 på  Dvd  og   












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar