søndag 6. januar 2019

DAGENS BOK: CILLA & ROLF BÖRJLIND – SVART DAGGRY







Fra cdon.no:
Den tredje boken med Olivia Rönning og Tom Stilton. Olivia Rönning har valgt å vende tilbake til politiet og har fått jobb på det lille tettstedet Arild i Skåne. Der blir hun dradd inn i etterforskningen av et grusomt barnemord. Noen dager senere skjer et nytt barnedrap rett utenfor Stockholm. Rikskrim kobles inn, og Mette Olsäter blir satt på saken. Mistanken rettes mot rasistiske miljøer. Samtidig får Tom Stilton en utklippsbok om det uoppklarte mordet på en tidligere luksusprostituert. Tom ble i sin tid presset ut av etterforskningen, men har aldri klart å glemme saken. Da det viser seg at et DNA-spor knytter de to barnedrapssakene sammen, tar det hele en uventet vending. Tom Stilton, Mette Olsäter og Olivia Rönning må jobbe sammen for å bekjempe skruppelløse drapsmenn.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no.  12 t 45 min

Da er bok nr 3 i serien med hovedpersonene Mette, Tom og Olivia unngjort.  Jeg blir bare mer og mer glad i dette trekløveret etter hvert som jeg blir mer og mer kjent med den.

Dere som følger bloggen har kanskje lagt merke til at jeg allerede har lagt ut et innlegg om bok nr 4 i denne serien.

Årsaken var at bok nr 3 ikke var ledig da jeg var klar til å lese den.  Og så hekta som jeg er på disse bøkene klarte jeg ikke å vente, ettersom jeg allerede hadde mottatt bok nr 4.

Det beste er nok å lese bøkene i rekkefølge. Vi følger få personer, og det skjer noe med disse i hver eneste bok. 

Bøkene i denne serien blir bare bedre og bedre.  Jeg liker at forfatterne tar opp dagsaktuelle temaer og spinner sitt nett av gåter rundt disse.  Denne gangen er det nynazismen som står for tur.  Dette er vel det tema jeg sliter mest med når det kommer til film og bøker.  Men likevel er det viktig at vi får temaet presentert på andre arenaer enn i nyhetssendinger.

Slik jeg oppfatter det har Sverige et større og mer aktivt miljø av høyreekstremister.  Slik dette miljøet er beskrevet i denne boka så tror jeg på historien.  Jeg har nesten lyst til å si «Stakkars Sverige».  De har virkelig problemer.

Denne boken tar også for seg den ufyselige aktiviteten til alle nettroll som spyr ut gørr og galle i kommentarfelt og egne blogger. Ofte skjuler de seg bak et brukernavn, og kan derfor kjøre på som anonym.

Før du begynner på denne boka, må du huske å ha noen timer ledig.  Fordi dette er en bok som fanger deg.  Den er umulig å legge fra seg.  Jeg hørte lydboka i ett strekk, - nesten.  Duppa litt av utpå morgenkvisten så jeg måtte spole en liten time tilbake.

Her kan du kjøpe boka som  pocket  og  lydbok på cd




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar