søndag 27. januar 2019

KVELDENS FILM: NO ESCAPE






Kanal:  Tv2
Sjanger:  ACTION, THRILLER, 
Skuespillere:  Lake Bell,  Tanapol Chuksrida,  Pierce Brosnan,  Chatchawai Kamonsakpitak,  Thanawut Kasro,  Owen Wilson,  Sahajak Boonthanakit,  Sterling Jerins,  Claire Geare
Regi:  John Erick Dowdle
Manus:  John Erick Dowdle,  Drew Dowdle
Nasjonalitet:   USA
Produksjonsår:   2015

Fra filmweb.no:

Familien Dwyer, mor og far og to døtre, flytter fra Austin, Texas til et uidentifisert asiatisk land. Alt virker idyllisk til å begynne med, men et kupp snur alt på hodet. Det blir livsfarlig for utlendinger, og spesielt familien Dwyer, da Jack Dwyers nye arbeidsgiver, et multinasjonalt konglomerat som av forståelige grunner er meget upopulære blant opprørerne. Familien bor på et hotell som beleires og den amerikanske ambassaden er ikke lenger i stand til å hjelpe.

Min kommentar.

Tenk deg at du har fått drømmejobben.  Sammen med familien skal du tilbringe en tid i Sørøst Asia som sjef for et vannkompani.

Men eventyret blir til et mareritt.  I starten er ikke hovedpersonen klar over at det er han som er selve målet her.  Det får han vite helt tilfeldig når jakten er i gang.
Jeg sleit litt med å finne ut hvor det hele foregikk.  Nå er ikke jeg noen språkekspert, men jeg oppfattet at de snakket fansk.  Åja, tenkte jeg.  Da er de i Vietnam.  Men etter å ha lest litt på nettstedet imdb.com fant jeg ut at handlingen foregår i et fiktivt land.  Og at de asiatiske språk  som blir snakket er khmer og thai.

Det som er  mest morsomt med dette nettstedet er å lese om tabber som blir gjort underveis under innspillingen og som ikke ble oppdaget under produksjonen.  Som f.eks i den ene scenen  fra hotellrommet hvor den kvinnelige hovedrollen kjemper for å få barrikadert døra.  Her er hun vekselvis barbeint og med sko på.  Jeg tviler at hun i den settingen hadde tid til å kle av seg skoene, for så å ta de på igjen.
Det er faktisk ganske mange slike funfacts i denne filmen. Jeg må vel innrømme at i de tilfellene jeg blir sittende å studere denne nettsiden, så er det ingen stor filmopplevelse for min del.

Den eneste skuespilleren jeg kjenner er Pierce Brosnan.  Han har ingen stor rolle, og innsatsen er vel i beste fall sånn passe.

Han som spiller den mannlige hovedrollen kan ikke jeg huske å ha sett før.  Dette til tross for at han har spilt i flere titalls filmer, mange av dem er til og med kjente publikumsfavoritter. Men denne amerikaneren med irske aner var et nytt fjes for meg.

Nei, dette var elendig underholdning. Jeg tviler på at handlingen er troverdig.  I så måte er det likeså greit at det hele skjer i et land som ikke finnes.

Her kan du kjøpe filmen som DVD  eller  Blu-ray






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar