søndag 3. februar 2019

DAGENS BOK: ANNE HOLT – DET SOM ER MITT







Fra nlb.no:
Emilie, ni år, blir borte på vei hjem fra skolen. Tilbake ligger bare ranselen og en bukett hestehov. Seks dager senere blir lille Kim kidnappet fra sin seng om natten. Han kommer raskt til rette. Død, med en beskjed festet til liket: DER FIKK DU SOM FORTJENT. Inger Johanne Vik, forsker og små-barnsmor, er like rystet over kidnappingene som resten av Norge. Når førstebetjent i Kripos, Yngvar Stubø, trygler henne om hjelp til å løse saken, nekter hun. Selv om hun har en fortid i FBI, og både er jurist og psykolog. Men så forsvinner enda et barn. På 20-bussen i Oslo, midt i rushtiden, uten at noen har lagt merke til noe mistenkelig.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.  11 t 45 min

Dette er den første boken om Anne Holts hovedpersoner, Inger Johanne Vik og Yngvar Stubø.  Jeg har lest denne boken før, for mange år siden. Men det å lese på nytt en bok som kom ut i 2001, er litt som å møte en gammel venn som du ikke har sett på en stund.  Det gir ofte en god følelse.

Men dette er en ubehagelig bok å lese.  Jeg er ikke spesielt glad i historier hvor barn er ofre for forbrytelser av ymse slag.  Men en del norske forfattere, og en av dem er Anne Holt, har ofte barn som ofre i sine historier.

Vi aner tidlig at relasjonen mellom Inger Johanne og Yngvar er noe som kommer til å utvikle seg.  Og det fortjener begge.  Yngvar er en likanes kar som jeg unner alt godt.  Inger Johanne er en tøff dame, men her aner jeg at det er et eller annet vi ikke får helt tak i fra Inger Johannes fortid. 

Men vi blir nok bedre kjent med henne etter hvert.  Jeg har flere bøker liggende på vent, og det er smart av forfatteren å ikke gi oss alle opplysninger med en eneste gang.

Jeg  liker Inger Johanne Vik svært godt.  Hun er en alenemor som fikser tilværelsen.  Jeg har særlig sansen for måten hun behandler den lille datteren med særskilte behov.  Og så digger jeg forholdet melom Inger Johanne og ex-mannen.

I starten av denne historien sier Inger Johanne nei til å hjelpe Yngvar.  Hun har ikke kapasitet da hun for tiden jobber med en sak som muligens er et justismord.
Begge sakene er saker hvor ofrene er barn. Men det går ikke lang tid før Inger Johanne får interesse for sakene Yngvar jobber med.  Ja, fordi det blir flere saker etter hvert som flere barn kidnappes og forsvinner.

Det er nå nesten 20 år siden Anne Holt skrev denne boka.  Men den har på ingen måte gått ut på dato.  I det siste har media gitt oss den ene historien etter den andre om misbruk av barn og pedofili.

Historien er troverdig.  I perioder syns jeg den er litt forutsigbar, men uten at det går ut otover  spenningen og kvaliteten på de ulike historiene.
Om du enda ikke har lest denne boka, så er dette en roman jeg trygt kan anbefale.

Kanskje du har sett den svensle serien «Modus» som er basert på disse bøkene.  Nå har svenskene tatt seg rikelig med kunstnerisk frihet når det gjelder omskriving fra roman til filmmanus.  Nettopp derfor kan det være morsomt å lese boka.

Min klare mening er at boka er mye, mye bedre enn TV-serien.
    




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar