lørdag 20. mars 2021

FRA PLATEHYLLA: PHANDROM – VICTIMS OF THE SEA

 

2018.  Rob Mules Records ‎– RMR006 



Av og til går jeg glipp av plateutgivelser som virkelig fortjener en plass i hylla mi.  Selv om jeg prøver å følge med på hva som til enhver tid gis ut av norske artister, så får jeg ikke med meg riktig alt.  Egentlig er dette et luksusproblem, og et bevis på at det gis ut mye norsk musikk.  - Ja, mye god norsk musikk. 

Jeg henter stort sett info fra nettet, og helst fra blogger, nettaviser, artistenes egne nettsider og fra de største platebutikkene.  Heldigvis har jeg i tillegg gode vinylvenner som gjør meg oppmerksom på artister, band og ny musikk.  For en tid siden nevnte en kompis dette bandet for meg.  Jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om bandet.  Litt flaut var det, ettersom bandet hadde nær tilknytning til Brønnøysund da et av medlemmene er herfra.

Det gikk ikke lang tid før min vinylvenn kom innom med bandets Lp.  Og folkens, - dette låter bra.  Om du liker tøff gitarbasert rock slik det låt «i gamle dager», ja, - da bør du lytte til dette bandet.  Om jeg skal sammenligne med noen, må det nesten bli Black Sabbath og Rainbow. Vi får råe gitarriff, kraftig vokal og vi får lange låter.  Akkurat slik skal en rockeplate låte.

Bandet består av:

Odd Erling Simonsen, Bass

Hallgeir Pedersen,  Gitar

Terje Storvig, Vokal

Bjørn Ivar Aslksen.  Trommer

Da dette bandet var helt ukjent for meg, måtte jeg ty til google.  Heldigvis gjemmer ikke nettstedet itromso.no seg bak abonnement, bindingstid og betalingsvegger:  Så derfor tillater jeg meg å sakse litt fra dette fabelaktiige nettstedet:

«Phandrom et heavy metal band fra Alta, Øksfjord og Brønnøysund, som bygger sin musikk rundt et solid egenkomponert låtmateriale. Vi holder til i Øksfjord, Alta og Tromsø. Musikken til Phandrom har nært slektskap med legendarisk hard rock og heavy metal fra 70 - og 80-tallet. I tillegg er Phandrom påvirket av klassisk musikk og krydret med rå jazz-elementer. Stikkord er hjerte, sjel, råskap, personlighet, virtuositet, blod, svette og tårer.– Hallgeir Pedersen er en virtuos gitarist med internasjonal anerkjennelse.  Han har en lang jazzkarriere bak seg, samtidig som han er en fremragende heavygitarist og låtskriver.– Bjørn Ivar Aslaksen på trommer og Odd-Erling Simensen på bass utgjør superkompet som øyeblikkelig gir assosiasjoner til den autentiske heavy rock-tradisjonen.–  Terje Storvig er vokalist i bandet, og kom med først i 2013. De andre tre hadde da allerede spilt sammen i mange år»


Jeg håper å få høre mer fra dette bandet.  Og når det blir tid for Roots-festivalen igjen, så håper jeg å se og høre disse gutta på en scene her i Brønnøysund.

Takk til deg som ga meg LP’en.  Den har snurret rundt på platespilleren jevnt og trutt siden den kom i hus.





Du kan høre musikken på Spotify:

Du kan kjøpe vinylutgaven på Big Dipper, Platekompaniet eller Skvis

 

 


 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar