lørdag 27. mars 2021

PÅSKEKRIM: PETER JAMES – LEVENDE BEGRAVET

 



Påskekrim på Nrk 2021. "GRACE". 
1 sesong, 2 episoder.

Jeg var ikke klar over at denne boka var filmatisert, og slettes ikke at den skulle bli tilgjendelig på Nrk bare dager etter at jeg hadde avsluttet siste kapittel i denne spennende lydboka.
Håper at Tv-serien er like bra som boka.  Men jeg er litt skeptisk ettersom serien er unnagjort på knappe 3 timer, mens lydboka ga topp underholdning i mer enn 13 timer.
Du kan se serien her.


Fra nlb.no:

Michael Harrison våkner til selve marerittet. Et mørkt, trangt og kvalmende mareritt. Han er levende begravet. Heldigvis er det bare en grov spøk fra vennene på utdrikningslaget. Uheldigvis blir vennene drept i en kollisjon. Politifullmektig Roy Grace har få spor å gå etter. Michaels forlovede Ashley Harper er fortvilet og vakker, men har lite å fortelle. Heldigvis finnes én som kan fortelle, den forsvunnes kompanjong og forlover. Uheldigvis har han alt å tjene på å tie.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  13 t 20 min

Etter å ha lest to tidligere bøker av denne forfatteren, var jeg bare sånn passe begeistret.  Men etter å ha lest denne, så har jeg blitt hekta.  Mye grunnet hovedpersonen, politifullmektig Roy Grace, som etter det jeg forstår blir en mann som jeg nå kan følge videre i flere bøker.

Vi har vel alle vært tilstede på et utdrikningslag hvor en spøk eller to blir dratt litt langt.  I denne historien møter vi en gjeng ungdommer som utsetter brudgommen for det aller verste.  En slektning til en av gutta i kameratflokken driver begravelsesbyrå.  Gutta låner en av kistene og  brudgommen begraves.  Det er selvfølgelig meningen at han skal graves opp igjen etter et par timer.  Men uforutsette ting kan skje.  Bilen med den glade guttegjengen havner i en ulykke, og alle omkommer.

Dette er en grusom historie.  Jeg føler på klaustrofobien, mørket, kulden, håpløsheten, stillheten og alt det andre som måtte skje i løpet av noen døgn i en kiste nedgravd på et sted hvor det er usikkert om man blir reddet i tide.

Det er faktisk godt gjort å holde på spenningen i nesten 14 timer.

For hver gang det kan se ut som om en løsning  er forestående, så kommer det en ny twist.  Og ting blir bare verre og verre.  Her er noe for en hver smak.  Og om du elsker en real biljakt, ja, - så har forfatteren jaggu fått plass til det også.

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar