fredag 17. april 2015

DAGENS BOK: HANS OLAV LAHLUM – MAURTUEMORDENE.









Fra Cappelendamm.no:

I Oslo er en seriemorder løs. Unge kvinner blir funnet kvalt på ulike steder av byen. Felles for dem er en merkelig, barnslig illustrasjon av en maur plassert på liket.

Det første offeret er en tekkelig teologistudent, den neste en temmelig utagerende jazzsangerinne og dernest følger arvingen til en av Norges største formuer. Men snart skal det bli flere. K2 famler i blinde etter noe som binder ofrene sammen, men finner ikke annet enn det opplagte; At de blir funnet drept.

Selv Patricias skarpe hjerne og utradisjonelle resonnementer kommer til kort. K2 står i fare for å miste sin posisjon som Oslo-politiets ubestridt beste etterforsker. Sjefen er alt annet enn fornøyd, og presset mot etterforskningen øker for hver time som går.
Hans Olav Lahlums bok av året er en forbløffende psykologisk thriller hvor etterforskerens fortelling avbrytes av uhyggelige glimt av en seriemorders tanker. 
"Jeg har i tankene stått og ventet akkurat her hver kveld i flere uker. Men i kveld, mandag 24. april 1972, er første gang jeg faktisk gjør det. Jeg har selvsagt stått alene og ventet på kvinner før, men aldri her ute – og aldri som nå.  Armbåndsuret mitt viser ti på elleve.
Kvelden er mørk og litt våt. Regnet øker ytterligere min spenning. Da jeg gikk hjemmefra var jeg fortsatt i tvil om jeg ville og kunne gjennomføre dette."
Maurtuemordene er den sjette boka om K2 og Patricia.  
Min kommentar:
Snakk om å skrive så blekket spruter. Ingen utgir bøker i et slikt tempo om Lahlum. Det er nesten som om jeg som leser ikke rekker å fordøye den ene boka, før den neste er til salgs hos bokhandleren. Jeg har vært trofast mot K2 og hans assisten Patricia siden den første saken de løste sammen. Det er ingen hemmelighet at jeg hadde litt problemer med Lahlums første bøker. Jeg fikk ikke helt tak i hovedpersonene. Hver gang jeg følte at NÅ forsto jeg deres relasjoner, og knekte koden for deres personlighet, - så skled de bort fra meg igjen.
Men nå har jeg blitt venner med begge.
Denne boka er vel hittil den mest spennende i denne serien. Men igjen – det er et nesten uoverkommelig persongalleri i disse Lahlum bøkene. Men det er kanskje ikke så rart. Alle vet jo at forfatteren er en habil sjakkspiller. Jeg har en ide om at Lahlum ser sine krimgåter som et parti sjakk hvor brikkene på brettet byttes ut med bokens persongalleri. Jeg har ikke talt opp, men det skulle ikke forundre meg om antall strategiske personer stemmer med antall brikker. Kanskje neste gang. Denne boka er ikke bare mer spennende enn de forrige, den har også noen flere overraskelsesmomenter. Men dessverre så knekker jeg deler av gåten så altfor tidlig. Det er imidlertid gledelig at Lahlums twister gjør at også jeg blir overrasket.
Men selv om jeg nå har blitt rimelig godt kjent med K2, og liker han svært godt etter hvert. Så er jeg ikke så begeistret for hans manøvre på kjærlighetsfronten. Nå får han snart bestemme seg for hva han egentlig vil.

Her finner du boka som  innbundet  ,  pocketlydbok, cd-Mp3  ,  lydbok cd   og nedlastning .




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar