tirsdag 7. april 2015

SPLITTER NY VINYL: MORTEN ABEL - I FULLT ALVOR


2015. Warner Music Norway. 5054196438517

Fra Platekompaniet.nio:
Over åtte år etter Some Of Us Will Make It, det forrige soloalbumet fra Morten Abel, er den norske poplegenden endelig tilbake. Og for første gang i solokarrieren har Abel laget ei norskspråklig skive!
Han hadde lenge hatt lyst til å lage et soloalbum på norsk, men det var først etter at Odd Nordstoga ble kontaktet at planene begynte å ta form. Nordstoga takket på strak arm ja til å være produsent, og det ble raskt arrangert hyttetur til et ensomt sted på Hardangervidda for at de to skulle få anledning til å bli skikkelig kjent med hverandre. Etter noen lange spaserturer i ulendt terreng, og flere små glass rødvin, hadde de to blitt såpass gode venner at arbeidet med albumet kunne starte.
La imidlertid ikke tittelen eller valget av produsent lure deg fullstendig. For selv om hovedpersonen definitivt makter å vise nye sider av seg selv på I Fullt Alvor, så er det fortsatt popstjernen Morten Abel vi snakker om. Man kan naturligvis høre at Nordstoga har vært involvert, men det viktigste er at det føles som et veldig riktig steg videre for Abel - og for alle oss som hører på.



Min kommentar.

Har Morten Abel blitt voksen? Det kan nesten virke sånn. Ja ja, han har jo passert femti, så det er kanskje ikke så rart at han ser seg tilbake og oppsummerer litt. Men jeg må si at jeg ble overraska da selveste popkongen Morte Abel presenterer 11 låter i sjangeren vise/ballader.
Jeg var jo litt forberedt, ettersom jeg hadde hørt at Abel og Nordstoga hadde dratt på hyttetur. Det måtte jo gi resulttater. Og her får vi arbeidet deres presentert.

Albumet fremstår som et helhetlig prosjekt. Abel ønsker å si noe med sine norske tekster. Men av og til låter det litt merkelig. Jeg vil så gjerne at dette skal fungere, så jeg overser gjerne et par nødrim.

I åpningslåta «Frøken Vilikke» aner jeg en viss tristhet over forhold som ikke fungerer.. Ringen blir brukt som et stekt språklig symbol. Det fungerer helt greit.
Neste låt er tilegna kioskdama «Annabelle». Hun blir et bilde på en av de mange håpløse ungsomsforelskelser som de aller fleste må gjennomgå.
«Merkelige Louise»: Vi har vel alle opplevd «sommerflørten». Og da sommeren var slutt og det var tid for hjemreise så kjentes det ut som selve livet, og ikke bare sommern var over. Det var deilig, --- og grusomt.
Men før vi havner på bunn følelsesmessig så kommer heldigvis låta «Sånn danse Fa»: Dette er virkelig en låt som burde fremme danselysten for alle. En utrolig lettbeint og fin låt.
Dansen blir avløst av «Voldsomt uver»: Jeg tenker at det her er snakk om uver på det personlige plan. Altså, - nok er sang om jenter.
Så kommer et av albumets høydepunkt «Nancy og Du»: Morsom låt hvor Morten rapper om Nancy som velger en annen og nå står ved alteret. Men etterhvert glir låta over i valsetakt, og da passer det godt å ønske brudeparet Lykke på ferden. Men man lar det skinne gjennom at dette ekteskapet vil by på utfordringer. Man aner en god porsjon skadefryd.
Så er turen kommet til «I Fullt Alvor». Dette er en låt som vokser ved hver avspilling. Mye takket være et noe sår gitarsolo. Spørsmålet som stilles er: «Går livet forbi mens vi venter på at opplevelsene skal komme». Ei litt trist vise til ettertanke.
I neste låt merker vi for alvor at Odd Nordstoga er med på laget. Trekkspillet blir tydelig. Låta heter «Flymaskinen»:Jeg er noe usikker på hva Morten vil med denne låta. Jeg kjenner følelsen av å fly et stykke uti låta, men så ......... Jeg har en tolkning, men akkurat her vil jeg holde den for meg selv..
Neste spor er  «Nasjonalen» Igjen en noe merkelig tittel. Teksten forteller om forandringer, både menneskelig og bymessige. Men jeg aner også en tanke om at - - . Gammel kjærlighet ruster ikke - -. Og da mener jeg kjærlighet på flere plan. Tenk over det du !!
Hr Abel har visstnok kommet i det nostalgiske hjørnet. Neste spor ut er « Alle disse dagane» : Et tilbakeblikk må til før vi skal innse at alle dagene som gikk, var faktisk livet mitt. Visdom i etterpåklokskapens tegn.
Så kommer finalen «Dans med meg» Her får vi en påminnelse om ikke å jage gjennom livet og prøve for hardt. Tenk bare på noen av de foregående melodiene. Det kan ofte være lurt å starte på nytt, og danse i takt. I et tempo som passer begge parter. Da kan man lene seg til hverandre og nyte musikken, nærheten og livet.

Jeg synes Morten Abel har gitt oss ei fin plate. At han enkelte steder virker litt keitete, er bare sjarmerende. Det er jo spennende at et popikon kaster seg utpå noe som til tider er litt på siden av  pop.  Men selvfølgelig finnes det låter som har et visst Abel-preg over seg.  Jeg tror at dette er et album som vil skaffe flere medlemmer til Abels menighet.  Og de som allerede digger Abel, vil nok ikke snu ryggen til popkongen, selv om han her beveger seg litt til side for sin tradisjonelle sjanger.
Jeg liker det, og er nysgjerrig på fortsettelsen.



Her finner du musikken på vinyl og cd .





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar