søndag 26. april 2015

DAGENS BOKTIPS: MERETE JUNKER – TVILLINGEN

«Jeg sier bare: - for en bok!!» Liv Gade, bokinspirator Tvillingen er Merete Junkers andre bok om NRK-journalisten Mette Minde. Avgangsklassen ved medielinja på den videregående skolen rystes av voldsomme hendelser. Et selvmord, et drap og en ung jente som plutselig forsvinner fra hjemmet sitt. Mennesker med tette bånd til hverandre. Ensomme mennesker uten nettverk. De knyttes sammen i en knute så stram at det kan koste liv å få trådene løsnet.«Junker er dyktig til å skildre folk med svære behov de ikke klarer å håndtere. Der deler hun skjebne med krimsøstre Lindell og Fossum.»Berit Kobro, VGTerje Stemland, Aftenposten Per-Magne Midjo, Trønder-AvisaOve Mellingen, Telemarksavisa

Hvordan er det egentlig å være tvilling? Det er noe alle vi som ikke er tvilling lurer på. Jeg gikk i klasse med et tvillingpar som var prikk like, - til stor frustrasjon for alle lærerne. De to gutta var alltid likt kledd, og det kunne se ut som om de sto fram som en enhet. Begge navnene ble alltid nevnt samtidig. Og om noen erta den ene i skolegådern, så tok det ikke lang tid før den andre var på pletten for å hjelpe til.

I denne boka blir vi kjent med opptil flere tvillingpar. Er de virkelig så like som vi tror?

Også i denne boka følger vi Nrk journalisten Mette Minde. Hun har en tendens til å havne opp i spennende saker. Men jeg blir litt iirritert på dama. Syns rett og slett at hun til tider virker litt naiv. Jeg får lyst til å skrike til henne. Hadde hun hørt på meg, så hadde det gått så mye bedre. Men jeg irriterer meg også litt over andre ting når det gjelder journalisten Mette. Etter min smak inneholder boka litt for mye om og rundt privatpersonen Mette. Det er helt greit at vi blir kjent med både henne og familien, men det er en del opplysninger med løse ender som, i hvert fall jeg, ikke fikk nøstet opp.

Men spenning får vi, - Høyspenning til og med. Det er noen deler av boka hvor spenningsnivået er meget høyt, og vi blir med på en karusell hvor det er umulig å hoppe av. Vi må holde ut inntil vi får løsningen.

Dette er jo en stor sak. Deler av løsningen er overraskende, men andre deler var som forventet.

Jeg liker at handlingen er lagt til Grenlandsområdet. Det er litt befriende å forholde seg til steder utenom Oslo-gryta.

Jeg ser for meg at dette er en perfekt bok for filmatisering. Gjerne en Nrk-serie, ettersom Mette jobber i Nrk.