mandag 13. april 2015

SPLITTER NY VINYL: DANIEL KVAMMEN – FREMAD I ALLE RETNINGA


2015. Jansen Plateproduksjon. JANSEN046
Fra Platekompaniet.no:
26 år gamle Daniel Kvammen vokste opp i Geilo, et tettsted med 2363 innbyggere, mest kjent for årlige innrykk av skiturister og det faktum at togstasjonen markerer at man er omtrent midtveis på Bergensbanen. Med debutplata Fremad I Alle Retningaviser Kvammen at verken alder eller hjemsted trenger å være en hindring for å lage en imponerende helstøpt og emosjonelt ladet debutskive.
Førstesinglen "Du fortenar ein som meg" satte tonen med like deler ungdommelig driv og bråmodent tekstinnhold, og resten av Fremad I Alle Retninga byr på et variert og spennende låtunivers hvor Kvammen lar både indre demoner, hverdagsskildringer og små øyeblikk av lykke komme frem til overflaten. Eller som Daniel sier selv; "Låtane mine er stort sett samtaler med meg sjølv, om meg og dei rundt meg. Fortellingar om folk som prøvar for hardt og folk som ikke greier å holde kjeft."
Fremad I Alle Retninga er produsert av den anerkjente musikeren og produsenten Even Ormestad fra Jaga Jazzist, som har spilt på og produsert flere Spellemannvinnende album. Foruten Daniels faste liveband er også noen av Norges ypperste studiomusikere med på plata - deriblant David Wallumrød på diverse tangenter, Martin Horntveth på trommer og allerede nevnte Even Ormestad på bass.



Min kommentar:

Daniel kvammen blir ofte sammenlignet med Stein Tore Bjella. Jeg forstår sammenligningen når det gjelder tektene og at begge synger på dialekt . Men Daniel Kvammen er adskillig friskere enn Bjella.

Det er morsomt at syttitallet preger så pass mange av de nye artistene som dukker opp. For oss som har levd en stund, så kjenner vi igjen det enkle bildet av en mann og hans gitar. Denne mannen er i tillegg til å være en habil musiker, en meget god tekstforfatter. Tekstene hans er rene poesi til tider. Han får god hjelp av dialekten sin. Dialektens myke klang tar bort alle kanter i språket, slik at det låter veldig bra.

Et «måha» for enhver samling av norsk musikk. 




Her finner du Daniel på vinyl  og cd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar