torsdag 30. juni 2016

SPLITTER NY VINYL: TANGLE EDGE – INFINITY STEPS BACK

2016.  Pancromatic ‎– PLP 2021


Sånn, der var den syvende plata mi av bandet Tangle Edge i hus.  Og bare noen minutter senere snurra den rundt på platetallerkenen.

Tangle Edge kommer fra Narvik, og ble stiftet allerede i 1980.  De spiller en salig blanding av forskjellige sjangere, men jeg vil påstå at de heller mot psyckedelisk prog med ganske mange eksperimentelle toner i tillegg.  Bandets musikk er på en måte enestående i den forstand at de serverer tradisjonell, framtidsrettet musikk. Det er stilig å være så nyskapende og spennende etter snart 40 års samspill.

Hvordan kan jeg påstå dette?  Jo, nettopp fordi jeg (foreløpig ) har syv av bandets plater i hylla og hver eneste utgivelse har gitt meg noe helt spesielt.

Det jeg liker aller best med bandets musikk, er at den er litt krevende.  Det stiller krav til meg som lytter.  Det er ingen tekst å konsentrere seg om, så da er det lett å tenke at denne plata kan surre og gå i bakgrunnen mens du f.eks leser avisa, eller driver med husarbeide.  Men det er klin umulig.  Du er nødt til å lytte. Instrumentene tar tak i deg og sier «Hør her».  Her er det overraskende toner, rytmeskifte og nytt lydbilde stadig vekk. Fantastisk spennende å høre på.

Utgivelsen jeg sitter med nå er i en vinylfarve som jeg ikke har stt før, nemlig en gjennomsiktig multicolured svart vinyl.  Platene ligger i et vakkert utbrettscover i tykk flott papp med kunstnertrykk.  Denne utgaven kom i 200 eks.  Den vanlige svarte utgaven ble utgitt i 400 eks.
Det kan se ut som om bandet vil ha kontroll på det meste, fra musikken, til produsjon, kunsten på cover og til og med sitt eget lydstudio.
Stilig asså !

Da er det bare å vente på neste utgivelse, eller en reutgivelse av et tidligere album.

Her finner du musikken på  farvet vinyl ,  svart vinyl  og  cd.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar