torsdag 9. februar 2017

DAGENS BOK: JAMES BOWEN – EN GATEKATT VED NAVN BOB





Forlagets omtale:
James har i 10 år levd fra hånd til munn som gatesanger i London, da katten Bob plutselig smyger seg inn i hans liv. Et kjæledyr og en ekstra munn å mette er det siste James føler han trenger. Det viser seg snart at han tar feil. Bob er nettopp det James trenger, og snart er den rødbrandete katten i ferd med å endre James' liv. En sann, rørende og oppløftende historie fra Londons harde gater.

Min kommentar:

Jeg har vært katteelsker helt siden jeg fikk min første katt som lita jente.  Neida, slapp av, - jeg skal ikke plage dere med egne kattehistorier,  De skal jeg spare til en bok. 
Men så er det bare det, at jeg tror den beste katteboka allerede er skrevet av James Bowen.  Dette er en så morsom, rørende og sterk historie så man må bare like denne boka uansett om du liker katter eller ikke.  Ja, selv en kattehater må like dette.

Dette er historien om hvordan en narkoman gatesanger og en vanstelt hjemløs katt finner hverandre, blir venner og redder hverandres liv.  Så enkelt kan det framstilles.  Men historien er så mye mer. 

«Bare en katt» hører vi ofte.  Og det er vel ingen tvil om at katter ofte blir mindre verdsatt enn hunder.  Mange lever i den villfarelse at katten klarer seg alene.  Man reiser på ferie uten at katten har tilsyn. «Katter er nattdyr» sier man, og hiver katta ut når man selv går og legger seg.  Men jeg har hatt katter som har gått fritt ut og inn gjennom elektroniske kattedører, så jeg har observert at mine katter de ligger i ro og mak store deler av natta.

Kattens ufortjente plassering på kjeledyrenes rangstige er nok hovedårsaken til at vi har så pass mange hjemløse katter, eller forvillede katter som myndighetene kaller dem.  Dagens formaning er derfor:  Ta vare på katten din.  Kastrer hankatten, steriliser hunkatten, ikke forlat katten din uten tilsyn og skaff deg gjerne en elektronisk kattedør.

Men når alt dette er sagt, så hadde det ikke blitt noe av denne boken eller vennskapet mellom den narkomane James eller den hjemløse katten Bob om Bob ikke hadde vært hjemløs.

Jeg fikk denne boka da den kom ut for noen år siden, men av en eller annen grunn ble den lagt bort og jeg glemte den litt.  Men nylig var James og Bob gjester i en TV-kanal i forbindelse med at filmen om dem hadde premiere her i Norge. Jeg lot meg selvfølgelig sjarmere av disse to, og  husket da på boka.

Dette er en virkelig feelgood bok.
Jeg koste meg virkelig med boka, men du verden som jeg savner kattene mine som jeg måtte kvitte meg med da jeg flyttet hit til Brønnøysund.  Heldigvis har jeg en nabokatt som jeg av og til kan kose litt med.  Og forresten … han er prikk lik Bob.
Se bare her.



Her finner du boka som innbundet , pocket  , og  pocket 2017 utgave.
Her finner du filmen  som  DVD  og BluRay

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar