tirsdag 14. februar 2017

FRA PLATEHYLLA: MANTRA – SMÅFOLK


1989. 12" Singel Mantra Records MLP 01


I min daglige ”blind-date” med platehylla falt valget i dag på Maxi-singelen Småfolk av bandet Mantra.

Et band jeg ikke visste noen ting om, før jeg i dag la denne skiva på platespilleren. Det var nok første gang denne plata ble spilt.  I hvert fall her i stua.
Men jeg kjente igjen et navn fra platecoverets bakside, nemlig Harald Lytomt.  Ja, du veit han i Kers Pink  og flere andre norske band.

Men jeg var så heldig at det lå et presseskriv inni plata.  Der kan jeg lese: 
"MANTRA er en NYTT NORSK BAND.
MANTRA spiller jordnær Norsk Rock med fengende låter.  Lytt spesielt til Ola Nordmann – en verdig arvtager til «Seiern er vår»?
En real PUBLIKUMSSLAGER.
En selvskreven  norsktoppkandidat. Som du sikkert vil høre ofte på radioen".

På en nettside fant jeg denne infoen:
Fra rikenberg.com:
Startet som et slags heavyband inspirert av både Camel og Rush. Harald Lytomt
hadde på dette tidspunktet sluttet i Kerrs Pink og ønsket å spille mer
trøkk-orientert musikk. Utover 80-tallet ble Mantras musikkstil stadig mer
utvannet mot pop-musikk, med visse folkemusikk-tendenser.

Men dette er stort sett det hele jeg klarte å finne ut om dette bandet. Jeg har forhørt meg blant flere av mine musikkvenner, men ingen visste noe særlig.  Det kan se ut som om bandet kommer fra Mysen.  Men han jeg fikk den opplysningen fra, satte et stort spørsmålstegn bak Mysen.
Så om noen vet noe om dette bandet, så er det hyggelig om dere tar kontakt, enten i kommentarfeltet her, eller til min mail to-rini@hotmail.com

Denne plata inneholder 4 fine poplåter.







3 kommentarer:

  1. Han ene som spilte i det bandet er naboen til bestemora mi, faktisk. Prøvde å finne noen av låtene igjen fordi jeg spilte i hjel cd'n dems som liten.

    SvarSlett
  2. Hei, jeg var med i Mantra som bassist og vokalist og skrev låta Småfolk. Bandmedlemmene kom fra Mysen-området, nærmere bestemt Trømborg og Slitu. Øvrige medlemmer på denne innspillingen: Harald Lytomt (lead gitar), Bjørn Teig (Keyboard/kor) og Jørn Klerud (gitar og kor). Jeg spilte også i Kerrs Pink sammen med Harald i mange år og var med på flere album med det franske plateselskapet Musea, blant andre "AJourney on the Inside". Harald driver fortsatt med Kerrs Pink som har en ny utgivelse på gang.

    SvarSlett