søndag 11. juni 2017

DAGENS BOK: CLARE MACKINTOSH - JEG LAR DEG GÅ







Fra cdon.no:

Er det mulig å flykte fra alt og starte på nytt? Det verst tenkelige en mor kan oppleve. Hun slipper hånden til den fem år gamle sønnen sin - som vil løpe til huset deres på den andre siden av gaten - da han brått og brutalt blir truffet av en bil. Bilen kjører fra åstedet, og lokalsamfunnet i Bristol er rystet. Alle snakker om ulykken. Hvordan kunne dette skje? Hvordan kan noen leve med seg selv etter å ha latt livet av en fem år gammel gutt? Jenna Gray bestemmer seg for å forlate alt. Hun drar til den avsidesliggende kystbyen Port Ellis i Wales. Men hun hjemsøkes av bilder fra ulykken, og lever med sorg, skyldfølelse og frykt. Da livet så smått begynner å få mening igjen, vender fortiden tilbake med full kraft.


Min kommentar:

Jeg leser stort sett bare nordisk krim.  Men for noen uker siden ble jeg anbefalt denne boka av en bekjent.  Og det er jeg innmari glad for. 

Denne boka ble annonsert som en psykologisk thriller, og dermed forventet jeg en spenningsbok hvor handlingen foregikk i et heseblesende tempo.  Men tvert imot er dette en bok hvor handlingen forløper så sakte at du får med alle opplysninger, alle nyanser og absolutt alle hendelser uansett om de er viktige for handlingen eller ikke.

Denne boka starter med det aller største mareritt; - en femåring slipper sin mor,løper så over veien, blir påkjørt og drept, og sjåføren stikker av.

Er det mulig å starte et helt nytt liv etter en slik hendelse?  Jenna Gray prøver i hvert fall.  Vi følger Jenna i hennes nye liv.  Hun flytter til et sted hvor ingen kjenner henne, og prøver så godt hun kan å skape seg en ny tilværelse.  Og sannelig dukker ikke kjærligheten opp i en kjekk dyrlege.  Men hvorfor tør ikke Jenna å satse alt på et nytt liv? 

Vi får presentert den hele og fulle sannhet, og den er så brutal at man blir nesten målløs.  Det er litt underlig å oppleve en slik spenning når boka på en måte er så lavmelt.  Som leser så får jeg tid til å tenke underveis.  Og de tankene som kommer her, gjør det hele enda mer uhyggelig.

Og da jeg trodde at jeg hadde den hele og fulle oversikten over handlingen,  - Ja, da kommer det er twist som er av det originale slaget. 

En bok jeg absolutt kan anbefale.

Her kan du kjøpe boka som innbundnet , pocket , lydbok Mp3  og lydbok på cd .







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar