søndag 18. juni 2017

DAGENS BOK: CLARE MACKINTOSH – JEG SER DEG





Fra cdon.no:

En dag ser Zoe Walker sitt eget ansikt stirre tilbake fra en annonse i avisen. Det er et kornete bilde og et telefonnummer under. Dagen etter er det bilde av en annen kvinne i samme annonse, og det samme skjer neste dag. Zoe oppdager til sitt sjokk at disse kvinnene er ofre for voldelige forbrytelser. Og snart utvikler paranoiaen hennes til fullstendig panikk. For Zoe er helt sikker på at hun er det neste offeret.

Min kommentar:

Som storforbruker av nordisk krim bok i bokform og på film eller TV-serie, var det en kjær avkobling da jeg fikk et tips om forfatteren Clare Mackintosh og hennes bøker.  

Jeg digga hennes første bok «Jeg lar deg gå»  Det var noe helt annet enn det jeg pleier å lese til vanlig.  Og variasjon er bra.  Det beriker livet.  Derfor tok jeg fatt på neste bok «Jeg ser deg», så fort jeg fikk tak i den.

Tenk deg at du en dag sitter på bussen eller T-banen og blar i en avis.  Blikket ditt faller tilfeldigvis på en sex-annonse, og du drar kjensel på damen i annonsen.  Ja, du kjenner henne godt.  Fordi den damen er deg.  

Flere damer opplever det samme.  Hva skjer i det øyeblikk man finner en eller flere av disse damene drept? Hvem er drapsmannen?  Kan det være han som holder blikket hennes litt lenger enn nødvendig?

Etter denne boka blir det aldri det samme å møte et ukjent blikk på bussen, trikken eller i en folkemengde.  Det vil gå lang tid før jeg blir i stand til å glemme de faresignalene vi får presentert i denne boka.

Igjen har den tidligere politietterforskeren gitt oss en bok utenom det vanlige.  En ekte psykologisk thriller av ypperste kvalitet.  Det føles nesten som en god gammel Hitchcock film mellom to permer.

Boka anbefales, - Selvfølgelig.

Her kan du kjøpe boka som innbundetlydbokpå cd og lydbok på Mp3.  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar