fredag 16. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: ÅGE ALEKSANDERSEN OG SAMBANDET – ELDORADO


1986.  Plateselskapet A/S ‎– GHP 19 


Det aller meste er vel sagt og skrevet om «hainn Åge». Nord-Trøndelags store sønn,  som også vi i nabofylket føler vi er kompis med.

Åge har alltid vært politisk engasjert.  Dette var nok bakgrunnen til at han før utgivelsen av denne skiva la ut på tur til Øst-Europa.  Husk at dette var et annet Europa enn det vi har i dag.  Denne reisen påvirket nok Åge i stor grad og ga han inspirasjon til tekster.

Senere vet vi at han arbeidet sammen med Bjørn Afzelius i prosjekter i bl.a. Nicaragua.

Men om jeg husker riktig så fikk Åge også kritikk for sine politiske tekster.  Det var en kar, som jeg ikke husker hvem var, - sikkert en journalist,  som kristiserte Åges tekst  «Til en venn» som han skrev etter at Olof Palme ble drept. Kritikken gikk ut på at Åge to år tidligere hadde skrevet at han slett ikke likte Palme i sangen «Æ like ikke».  Kritikeren mente at Åge var av den oppfatning at en «god politiker var en død politiker».  Dessverre husker jeg ikke detaljene i denne lille historien.

Men jeg husker mye annet fra 1986, året dette albumet ble utgitt.  Jeg nevner:  Tsjernobyl, Palme-drapet, Vassdalen ulykka, romfergen Challenger eksploderer rett etter oppskyting, regjeringskrise for Kåre Willoch   og Melodi Grand Priix finalen i Bergen.

Rent personlig var 1986 et spesielt for for meg.  Jeg fikk mitt første lange opphold på Diakonhjemmet.  Jeg hadde hatt flere operasjoner tidligere.  Men en operasjon i februar førte til komplikasjoner, og jeg ble liggende 6 måneder på sykehus.  Det skulle ble flere måneder og år i årene som fulgte, men det visste jeg heldigvis ikke da 😊

Utpå høsten var formen svært dårlig, og jeg reiste da hjem til Velfjord.  Det ble en måned i total isolasjon på Hilstad.  Værgudene viste virkelig hva de var gode for den høsten.  Den var regn og storm av aller verste sort. Strømmen var stort sett borte. Ikke hadde jeg TV heller så det spilte egentlig ikke så stor rolle. 

Men jeg hadde en spiller ny peisovn, rikelig med ved, en kassettspiller med batteridrift og Åges «Eldorado» på kassett. Jeg tror derfor at dette albumet er det i min platesamling som jeg har spilt flest antall ganger.  Men det er ei fin skive, som jeg ikke har blitt lei til tross for mye spilling.

Gjenhøret i dag vekket derfor mange minner.

Sjekk Nrks program om Åge som kom i forbindelse med denne skiva.  Di kan se det her


Eldorado er Åges 8. soloalbum.
Albumet solgte hele 260.000 eksemplarer, og  lå 15 uker på VG-lista i 1986/87 med 1.plass som beste plassering.

Albumet «Eldorado» med musikk og tekster finner du her.

Du kan høre albumet på Tidal  eller  Spotify.

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar