fredag 23. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: TROND GRANLUND – ELOISE


1980.  CBS ‎– CBS 84484

Folkens!  Her er det bare å finne fram leggvarmerne og Ball-genseren.  Om du så i tillegg finner fra skulderputene og har antydning til hockeysveis, - ja, da er du tidsriktig kledd og vi kan sette på denne skiva.

Det er en stund siden jeg har spilt denne, og derfor lurte jeg et øyeblikk om det var feil skive jeg hadde lagt på platespilleren.  Jeg lurte rett og slett på om det var filmmusikken til «Footloose» som lå i feil cover.  Men neida, dette var Trond Granlund, slik han låt en periode på åttitallet.

Jeg, og mange med meg, oppdaga Trond da han ga ut singelen  «Say we’re not apart» i forbindelse med The King, Elvis død i 1977.  Dette ble plata vi alle kunne gråte en skvett til.


Vi kommer ikke unna at det var mye disco og up-tempo musikk på slutten av syttitallet, men det var også en del kraftfulle ballader.  Vi måtte jo ha noen låter som egna seg til «klinartango» eller kveldens siste dang.

Og jeg hørte da singelen «Give me time» med Trond Granlund, og kjente øyebikkelig at dette var låta som kunne avløse «Sylvias Mother» og «Love Hurts» som avslutning på den lokale disco'en.  Dr Hook og Nazareth hadde gått jevnt og trutt i mange år.   

Granlunds låt slo an, i hvert fall på de festene hvor jeg leverte musikken.  Og det var stort sett undertegnede som leverte musikk til sammenkomstene.  Om disse foregikk i litt større forsamlinger så ble låtene spillt inn på kassettbånd.  Da lagde jeg som regent to bånd.  Ett som var merket «Fast Music», og det andre var merket «Slow Music».  Så var det opp til kveldens DJ å følge med stemningen på gulvet.  Var danserne klar for litt disco eller ville de danse tettere.

Trond Granlund er Oslo-gutt, men flytta til Lørenskog som ung voksen. Om jeg ikke tar feil, så bor han der ennå.  Få har som Trond vært innom flere musikksjangre.  Jeg nevner i fleng; - roots, rock, pop, c&w, viser og blues. Det er de jeg kan komme på i farten, men det er mulig jeg har glemt noe.  Uansett, - Trnd mestrer alt.  Han er en dyktig musiker, så vel komponist, så vel som sanger med sin etterhvert mer og mer hese, karakteristiske stemme.

Etter det jeg kan telle så er dette Granlunds sjette album, om jeg regner med de første hvor han spilte i band.  Albumet «Eloise» lå 9 uker på VG-lista med en 13-plass som beste plassering.

For øvrig har trond med seg et stjernelag på denne skiva.  Se bare her:
Backing Vocals – Anita Skorgan
Bass – Terje Methi
Drums – Thor Andreassen
Electric Guitar – Pete Knutsen
Grand Piano, Electric Piano [Fender Rhodes Piano], Organ, Vocoder, Synthesizer, Acoustic Guitar, Electric Guitar, Body Percussion – George Keller
Saxophone – Terje Larsen
Steel Guitar – Gard Christensen







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar