søndag 25. juni 2017

DAGENS BOK: GARD SVEEN – DEN SISTE PILEGRIMEN





Fra cdon.no:
Den siste pilegrimen er starten på en ny krimserie med politimannen Tommy Bergmann i hovedrollen. Hjemmehjelpen ser at noe er galt da hun ankommer villaen i Holmenkollen. Porten er åpen. Hunden bjeffer ikke. Carl Oscar Krogh svarer ikke. Hun finner både hunden og eieren død. Få uker tidligere blir det funnet beinrester i Nordmarka, trolig fra krigens dager. Tommy Bergmann, en sta og egenrådig politietterforsker, trosser politiledelsen og søker etter sammenheng mellom drapet på Krogh og skjelettfunnet. Jakten på Carl Oscar Kroghs morder blir et kappløp med tiden. I en labyrint av myter og løgn ledes Tommy Bergmann tilbake til en krig der sporene snart er visket ut, til en tid da sannheten var det første offeret, kjærligheten en slagmark og overlevelse den eneste æren. Dokumentarfilm tegner et nytt bilde av omstendighetene rundt dødsfallet til Ole Paus' onkel, motstandsmannen og krigshelten Kai Holst. NRK1 sender dokumentarfilmen «Mysteriet Holst» 1. påskedag. Den handler om omstendighetene rundt dødsfallet til den kjente motstandsmannen, Kai Holst. Gard Sveens bok «Den siste pilegrimen» kretser rundt akkurat dette mysteriet.




Min kommentar:

Nok en bok en andre verdenskrig som bakteppe.  Tenk at disse dramatiske historiene fra krigen fremdeles engasjerer oss, i dag mer enn 70 år etter krigens slutt. Når så store deler av bokas historier, både fra krigen og nåtid  foregår i Nordmarka.  Ja, da blir jeg ekstra interessert.  Jeg har jo bodd i Sørkedalen i ca 30 år, og kjenner Nordmarka ganske godt.

Hovedpersonen i boka, politetterforsker Tommy Bergmann, er svært ulik de politimenn jeg har blitt kjent med i krimlitteraturen hittil. Ved det aller første møtet likte jeg slett ikke denne noe bråsinte Tommy.  Men etter hvert som jeg lærte han å kjenne, så ble jeg mer og mer nysgjerrig.  Nettopp derfor vil jeg bli bedre kjent med han.  Tommy er ingen enkel kar å lese, så jeg rekker ikke å bli helt fortrolig med han i løpet av  de vel 16 timene lydboka varer. Men jeg har heldigvis flere bøker i serien liggende på vent. 

Det øvrige persongalleriet er både spennende og originalt.  Jeg liker godt at handlingen veksler i tid,  og at dagens gåte kan ha en link til saker fra krigens dager.  Dette gir meg som leser spenning og kunnskap.  Det er liten tvil om at denne forfatteren har stor krigshistorisk kunnskap.

Særlig liker jeg at forfatteren trekker inn historien fra Stockholm.  Jeg så filmen om denne saken på Nrk, og ble svært begeistret. 

I denne boka får vi presentert en mesterlig historieoppbygging.  Det ble færre og færre pauser under avspilling av denne lydboka.  Sove kan man gjøre en annen gang. 


Her kan du kjøpe boka som innbundet og som pocket.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar