tirsdag 20. juni 2017

DAGENS BOK: JO NESBØ – TØRST





Fra cdon.no:
Tørst er Jo Nesbøs ellevte bok om Harry Hole.
Etter tre år i relativ harmoni braker helvete igjen løs i Oslo. Unge kvinner som har vært aktive på sjekkeappen Tinder blir drept i sine egne hjem, og Harry Hole trekkes inn i etterforskningen.
Jeg har bestandig vendt tilbake til Harry Hole, han er min sjelekompis. Men det er jo en ganske mørk sjel, så det har som vanlig vært både en glede og emosjonelt utmattende. Men Harry og historien gjør det verdt de søvnløse nettene, sier Jo Nesbø.
- Tørst er en ekte og solid Harry Hole-roman, med alt det innebærer av galskap, korrupsjon, maktbegjær, utspekulerte drapsmetoder og en etterforsker som aldri unnslipper helt helskinnet. Dette er en bok vi gleder oss stort til å utgi, sier Nora Campbell i Aschehoug forlag.

Min kommentar:

Det er i år nøyaktig 20 år siden jeg ble presentert for Harry Hole.  Og siden har han hatt en helt spesiell plass i mitt hode og mitt hjerte.  I mitt hode på den måten at jeg stadig vekk tenker:  Når skal jeg få møte Harry igjen i form av en ny bok, og i mitt hjerte fordi at han er den type politietterforsker og mann jeg er ganske svak for.  Enkelt og greit.  Heldigvis har Jo Nesbø gitt med nye Harry Hole-bøker med jevne mellomrom.

Denne gang starter Nesbø og Hole i et ganske rolig tempo.  Men så, nesten uten at jeg legger merke til det, så er tempoet skrudd opp og jeg har nok med å klore meg fast.

Her er det mye blod og gørr, og når så boka i tillegg heter «Tørst», ja, da aner vi hvor det bærer.  Vi får presentert stadig nye måter å ta livet av kvinner på.  Jeg mistenker at forfatteren er inspirert av amerikanske TV-serier som f.eks. Criminal Minds.

Men det er ikke først og fremst handlingen i Tørst som gjør at jeg liker boka.  Jeg må vel innrømme at jeg er kvalm i store partier.  Nei, det er heller oppbyggingen og den snikende spenningen som gjør at jeg synes boka er så pass bra at jeg kan anbefale den.  Og så er det jo personen Harry Hole da og hans relasjoner til kona og stesønnen. 

Men igjen var ikke bokas gjerningsmann original nok for min del.  Jeg løste gåten litt for tidlig.  Men pytt pytt.  Når boka er så velskrevet, så er det så mye annet å glede seg over bortsett fra hvem som gjorde hva. Det er jo som alltid jakten som er spennende.


Harry Hole er lykkelig gift.  Og jeg er svært glad på Harrys vegne.  Men det forhindrer ikke at jeg elsker Harry Hole og allerede gleder meg til neste bok.

Her kan du kjøpe boka som innbundet ,  lydbok på cd og lydbok Mp3


Tidligere blogginnlegg om Jo Nesbøs bøker:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar