fredag 9. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: KIRSTI SPARBOE – TA MEG MED I DRØMMEN DIN



1970.  Triola ‎– ABM 32


Kirsti Sparboe, gullstrupen fra Tromsø.  Som mange andre oppdaget jeg Kirsti for alvor i 1966.  Da slapp hun singelen «Hjem» eller «Hjem, hjem langt mot nord» som den også ble kalt.  Hun hadde jo allerede holdt på en stund, men mitt første sikre minne er fra 1966. 

I tillegg til plata "Hjem" så spilte hun en av hovedrollene  filmen «Stompa forelsker seg». Jeg husker at jeg ønska meg smilehull etter å ha sett Kirsti på kinolerretet.  Jeg sto i timevis foran speilet og stakk pekefinger’n inn i et magert kinn for,  - om mulig, å kunne skape et lite smilehull.  Men nei, -  det var ikke håp.

«Hjem» fikk rikelig med spilletid på radio, og da særlig på Ønskekonserten.  Det var nok mange nordlendinger som lengta hjem etter å ha hørt melodien på radio.  Og denne dama kunne virkelig synge.  I tillegg så var Kirsti litt sjenert i sitt møte med media, i hvert fall i starten.  Jeg husker et Tv-program hvor Kirsti var gjest.  Hun var veldig ung, veldig sjenert og litt knisete.


Litt morsomt at det var selveste «Oluf» som oppdaget Kirsti, eller Arthur Arntsen, for å være helt nøyaktig.
Etter hvert så fikk Arne Bendiksen øynene opp for jenta fra nord, og suksessen var et faktum.


Hit-melodiene kom som perler på en snor, og alle kjente til Kirsti fr Tromsø.


Da hun så giftet seg meg Benny Borg, var paret det mest populære ektepar i norsk showbiz inntil Skorgan/Teigen overtok den tronen.


I tillegg til at Kirsti har spilt inn hundrevis av plater, så har hun spilt film, teater og deltatt i revy.  Svært mange husker den nordnorske jenta fra suksess-serien «OgTakk for det».  Jeg vil anbefale alle å se denne serien som ligger på Nrks nett-TV. Dette er en klassiker!


Plata som ligger på min platespiller akkurat nå, er artistens tredje soloalbum.  Kirsti er lett å kjenne igjen, med sin karakteristiske stemme.  Men det som overrasker meg kanskje mest, er at denne skiva inneholder kun, iallfall for min del, ukjente låter.  Det vil si alle låtene er meget kjente i originalutgave med engelsk tekst.  Men her får vi Kirstis egen tolkning med norsk tekst.


Her er sporene fra skiva:
A1
Rundt Som Et Hjul  (Spinning Wheel)
A2
En Drøm I April  (April Fools)
A3
Fruer Og Elskerinner  (Wives and lovers)
A4
Luciana  (Cantiga por luciana)
A5
Grønne Små Epler (Little Green Apples)
A6
Takk For Det  (It’s for you)
B1
Nå Skal Du Få Kjærlighet  (What the world needs now)
B2
Ta Meg Med I Drømmen Din  (Dream a little dream of me)
B3
Kommer Tid, Kommer Råd, Kommer Jeg  (Yester-you, Yester-me, Yesterday)
B4
En Alminnelig Dag  (Something)
B5
Der Gresset Er Grønnest  (Where the grass is greener)
B6
Et Kyss Til Farvel    (Kiss me good-bye)

I tillegg til her hjemme i Norge, så hadde Kirsti stor suksess i Sverige, og enda større i Tyskland.  Beviset finnes i min private Kirsti samling, hvor det finnes mange tyske singelplater og en tysk LP.  Ellers består samlingen av 18 stk LP’er og 45 stk singler.

Her forleden leste jeg at Kirsti skal komme hjem til Norge etter å ha bodd i Sverige noen år.  Og om jeg skal tro deg avisen som skrev dette, så er Kirsti villig til å opptre igjen. Det er jeg sikker på at mange gleder seg over.
Velkommen Kirsti.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar