torsdag 29. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: PLANN - PLANNMETALL


1983.  RCA Victor ‎– PL 40262   


Plann var en elektropopgruppe fra Oslo, startet i 1981, bestående av Kikkan Fossum (keyboards), Lillie-Ane Johansson (sang) og Ato Strato alias Thore Engen (gitar).

Etter det jeg har forstått så kom dette bandet i stand for å være et backingband for artisten Chrissy (Tone Christine Senstad).   Etter en stund satset Chrissy på en solokarriere, og forlot bandet.

Men bandet forsatte, og de fikk en god erstatter i Lillie-Ane Johansson. Hun hadde både sang- og pianobakgrunn, og erfaring fra NRKs pikekor så vel som fra diverse anseband.

På nettstedet «Ballade» kan jeg lese følgende om denne utgivelsen: 
"Plannmetall fra 1983 presenterte en ny og tyngre side ved Plann, stilmessig et sted mellom Kinks og Deep Purple mente en kritiker. Trommis på albumet var Ketil Stensvik, fra Aunt Mary".

Litt pussig at de hadde hentet trommisen fra «Tanta i Fredrikstad».  Da jeg skulle spille plata, satte jeg på B-siden først, og i det øyeblikket jeg hørte de første taktene tenkte jeg «Dette ligna jaggu på Aunt Mary»

Det er faktisk første gang jeg hører dette albumet, og faktisk dette bandet også, - tror jeg.  Jeg må innrømme at jeg er positivt overrasket.  Her er noen sterke låter.  
Jeg begriper ikke at dette albumet har klart å fly under min høyst personlige radar i mer enn 30 år.  Men nå har jeg oppdaga dem, så da vil både denne plata og deres første album "Elektra Elektra" fra 1982 bli spilt.





  
          




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar