fredag 9. mars 2018

FRA PLATEHYLLA: CLIVE SCOTT & THE SKYWEGIANS



1971.  Polydor ‎– 2382 012




Prosjekt  «vinyl til frokost»


I dag startet jeg dagen med en C&W skive. Og det ble et hyggelig gjenhør fordi en av de aller første singlene jeg kjøpte for «egne penger» var denne singelen med dette bandet:

"I'll Be Waiting For You My Love / My Song To You"




Jeg husker at jeg hørte plata på radio, og ved neste besøk til byen (Brønnøysund) bar det til G.Sørensen AS hvor de hadde en liten pappeske med singler.  Og heldigvis så hadde de den plata jeg jakta på.  Jeg husker at jeg var mest imponert over at artisten hadde sin unge tenåringsdatter med på plata.  Og denne datteren, det var selveste Claudia Scott.

Det sies at country-musikken kom til Vestlandet med  Clive Scott.  Scott kom til Bergen tidlig på 60-tallet og fikk jobb som nattevakt på Janus-fabrikken.  Ja, du vet , - de som lagde lange underbukser.

Her er litt av det Bård Ose skrive om Mr Scott i sin bok «100 beste rockeplater fra Bergen»:  
Det var litt ensomt for nattevakten å sitte på fabrikken hele natten uten å ha noen å snakke med, så Clive tok med seg en ukulele for å holde seg selv med selskap.
En av disse nettene skulle bli skjebnesvanger for mannen som var født i Malaysia, hadde vokst opp i India og Skottland, og hadde reist jorden rundt som sjømann før han ankret opp i Bergen.  Uten at han visste det sto en av sjefene hans og lyttet til sangene han fremførte.
Sjefen, som tilfeldigvis var innom lyttet lenge og vel før han ga seg til kjenne.  Clive ble livredd.  Hans første tanke var at det spøkte på fabrikken, og han ble nesten enda mer redd da han så at det var sjefen som hadde tatt han i p drive med musikk i arbeidstida.  Han regnet nå med at han fikk sparken.
Men Clive tok feil.  Sjefen skrøt uhemmet av musikken og engasjerte den unge musikeren til å spille på bedriftens egen fest.  Men unge Clive var svært sjenert, så han måtte overtales.  Men heldigvis, så fulgte han sjefens oppfordring.  Dette ble starten på Clive Scotts karriere, og før han visste ordt av det så var spilleoppdragene så mange at han måtte slutte på underbuksefabrikken.

Dette er det andre albumet artisten spilte inn.  Må nevne at bassisten på denne skiva er Johannes Kleppevik.
Scott turnerte mye i Norge, men også i utlandet, da særlig i England.
Clive Scott døde i 2015, 82 år gammel.

Ved å klikke på programlenkene finner du klipp med Clive og Claudia Scott




Det har ikke lykkes meg å finne klipp fra dette albumet på youtube, men her er et klipp fra den første skiva





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar