torsdag 29. mars 2018

PÅSKEKRIM: ANNE HOLT – DØD JOKER, 1999






Fra nlb.no:
Fra forlagets omtale: En kvinne blir halshugget i sitt eget hjem. Hennes mann, førstestatsadvokaten, arresteres for drapet. Bevisene er overveldende. Men politiførstebetjent Hanne Wilhelmsen er ikke overbevist. Hun står foran sin vanskeligste sak noensinne. Og hennes tilværelse blir ikke bedre av at hun er i en alvorlig livskrise. Samboeren er dødssyk, og Hanne er i ferd med å miste troen på seg selv. Jakten på sannheten blir samtidig en jakt etter fotfeste og mening i tilværelsen. Kanskje meningen ikke finnes...

Min kommentar: 

Lydbok fra nlb.no.  12 t 55 min

Av alle de drapsmetoder som finnes, Synes jeg halshugging er det aller mest groteske.  Dette er metoden som er brukt i denne boka.  Jeg hater sverd, kårder og andre store stikk- og skjærevåpen. 

Derfor ser jeg ikke filmer eller TV-serier a la Game of Thrones eller fra Vikingetiden.  Jeg ser heller ikke filmer som inneholder fektedueller eller  kampfilmer hvor stikkvåpen  eller samuraisverd blir benyttet som våpen.

Så da denn boka starter med en halshogging, - ja, da har jeg nesten lyst til å gi opp.  Jeg tror faktisk at jeg ga opp den gang denne boka var ny.  Fordi jeg husker absolutt ingen ting, så jeg kan  ikke ha lest den.

Men nå fortsetter jeg, og det er jeg glad for.  Fordi denne historien inneholder det aller meste.  I tillegg til spenning, og troverdige opplysninger, så lar forfatterens oss, som vanlig, bli grundig kjent med alle personer som er involverte, enten i ho-vedhistorien, eller i alle de små sidegatene vi blir ført inn i.

Men det er også en ufattelig trist bok, ettersom Hannes kjæreste er syk.  Det er ufattelig vondt å observere hvordan den sterke Hanne Vilhelmsen takler denne utfordringen.

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar