tirsdag 27. mars 2018

PÅSKEKRIM: ANNE HOLT – DEMONENS DØD, 1995

Denne påsken leser jeg Anne Holts bøker.  Det er en hyggelig opplevelse.  Nesten som å treffe gamle venner.  Dette er bok nr 3.








Fra nlb.no:
Handlingen er denne gang lagt til et barnehjem utenfor Oslo, der det brutale drapet på bestyreren ryster både barn og voksne. Samtidig følger vi på nært hold et av barna som er tvangsplassert der, den MBD-rammede Olav. Han-ne Wilhelmsen må forholde seg til mange mistenkte, og når hun i tillegg gjør flere tabber underveis, skjer det mye før saken får sin løsning.


Min kommentar.

Lydbok fa nlb.no, 7 t 35 min

Det er alltid like utfordrende å lese krimbøker hvor barn er involvert.  De barna som slike historier handler om er enten ofre eller de har utfordringer som flertallet av norske barn heldigvis slipper. 

Denne gang skal vi til et barnehjem hvor vi blir kjent med Olav. Olav som aller helst vil bo hjemme hos mamma, men det vil ikke systemet.

Etter hver som historien drives fram så er det faktisk Olav som blir hovedpersonen i denne boken.  Det er sårt om lese om denne guttens kamp mot alt og alle. 

Hyggelig å lese om Hannes besøk på Diakonhjemmet. Et sykehus i Oslo hvor jeg er godt kjent.

De to første bøkene hadde et helt annet tempo enn denne.  Her kan jeg lene meg litt tilbake og virkelig ta gåten og handlingen inn over meg.  I periooder ligner boka litt på en Agatha Christie fortelling.
Og det har vel aldri vært feil?

Her kan du kjøpe boka som pockeutgave









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar