onsdag 7. mars 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: ODD NORDSTOGA – KLØVD


2018. Universal Music AS, Norway ‎– 602567290384


Fra bigdipper.no:
Odd Nordstoga har laga pop-plate igjen! Eller, det vil si, han har begått en ny sjangersprikende, “erke-Oddsk” knallplate. Viser, country, rock, folkemusikk og mer kastes i gryta som administreres av Odd og produsent Bård Ingebrigtsen. Og ut kommer 14 flotte sanger, både glade og triste, oppe og nede. Nevnes må også stjernelaget som er med på plata. I ingen spesiell rekkefølge, fra faste bandmedlemmer, til gjester på enkeltlåter: Øyvind Blomstrøm, David Wallumrød, Tor Egil Kreken, Torstein Lofthus, David Chelsom Vogt, Bendik Brænne, Erlend Ropstad, Maria Due, Det norske kammerorkester og Frida Ånnevik. PUH! Plata har i skrivende stund allerede innkassert en solid sekser i Dagbladet. Løp og kjøp.


Min kommentar:

Ja, vi kan gjerne kalle denne skiva «erke-Oddsk». 

Det har gått noen år siden Norge oppdaget Odd Nordstoga.  Det var vel den «hylende grisen» som i 2004 gjorde de aller fleste oppmerksom på denne helt spesielle artisten.  Litt artig at Odd faktisk betyr «merkelig» på engelsk.  Ja, for vi var vel noen som løfta litt på øyenbrynet, og syntes denne karen var litt merkelig. 

Men det skulle vise seg at Odd var mer unik enn merkelig, og få har vel vært mere tro mot sin dialekt og sin stil enn Odd Nordstoga. Med sin særegne stemme når han ut til publikum på tvers av aldersgrupper.  Det beviste han da han til stor jubel opptrådte med «kveldsong for deg og meg» på Rådhusplassen, som er en at de største ungdomskonsertene som blir arrangert i dette landet.

Personlig oppdaget jeg Odd ved en tilfeldighet noen år för grisen begynte å hyle.  I 97 eller 98 fikk jeg en cd i gave.  Både tittel og band bar navnet Something Odd, og så vidt jeg vet så er dette Odd Norstogas platebebut. 
Når jeg i dag tenker tilbake på den skiva så er faktisk ikke forskjellen så stor i forhold til dette albumet.,

20 år har gått, og Odd er fremdeles litt "odd".  Og det håper jeg inderlig han fortsetter med.  – i 20 år til, - minst. 

Fordi det er ikke tvil om at Odd har mye innabords. Det beviser hans store produksjon til dette albumet, for når en artist sitter med så pass mange låter «til overs», og at disse låtene er så oss gode at han må gi ut et dobbeltalbum.  Ja, da kan vi ha lov til å ha forventninger.

Jeg liker godt at Odd samarbeider med andre artister, særlig godt liker jeg låta han synger sammen med Frida Ånnevik.

Men en ting forundrer meg når det gjelder Odd Nordstoga. Gjennom sangtekstene får vi inntrykk av at han er en mester med ord.  Men da jeg en morgen så et intervju med Hr Nordstoga på TV2s morgensending, så la jeg merke til noe som jeg ble forundret over.  

I løpet av de knapt 6 minuttene programmet varte, så brukte Odd ordet «liksom» hele 37 (!) ganger.
Kanskje Odd liker seg best når han kan sette toner til ordene sine.  Men jeg syntes uansett at denne hyppige bruken av moteordet "liksom eller lissom" var ganske morsomt da.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke la på noen hundrelapper til og kjøpte den flotte utgaven som inneholder kunsttrykk og farvet vinyl, liggende i et tredelt cover.  Jeg tipper at den utgaven blir oppnå høye priser på bruktmarkedet etter en tid.

Du kan kjøpet albumet som vinyl, farvetvinyl deluxe utgave, cd  og  cd, digipak deluxe utgave


Du kan høre musikken på Tidal og Spotify











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar