mandag 26. mars 2018

PÅSKEKRIM: ANNE HOLT – SALIGE ER DE SOM TØRSTER, 1994







Fra nlb.no:   
Det er dirrende hett, og det er forsommer. Den verste i manns minne for Oslo-politiet. Med tolv voldtekter og flere uløste drap, må politibetjent Hanne Wilhelmsen igjen er-kjenne at voldtektsetterforskning ikke blir prioritert. Det skjer heller ikke når en ung kvinne blir angrepet og gjen-nomlever et voldtektshelvete natten igjennom. Men når politiet først aner en sammenheng mellom denne saken og en serie makabre blodbad uten hverken offer eller gjer-ningsmann, omprioriteres styrkene.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no.  6 t 15 min.

Da er bok nr to i serien om Hanne Wilhelmsen unnagjort.  Jeg var også så heldig å finne filmen basert på boka liggende ute på youtube.  Du finner den her:





Det slår meg mens jeg leser denne boka, at denne kanskje er vel så aktuell som Holts første bok, selv 20 år etter.  Vi hører nesten daglig om voldtektssaker som henlegges, eller hvor gjerningsmennene slipper unna.

Det er en kompliisert sak Hanne Wilhelmsen får tildelt denne gang.   I tillegg er det flere uløste saker hvor etterforskningen ikke har den framdrift man kunne ønske seg.  Kan det være en sammenheng mellom disse sakene?

Nils Ole Oftebro gjør en av sine alle beste filmroller i nettopp denne filmen.  Han er som skapt for rollen som offerets far.

Jeg husker nok denne boka altfor godt, men likevel en hyggelig gjensyn med både bok og film.

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar