mandag 12. mars 2018

FRA PLATEHYLLA: HILDE HELTBERG - HILDE HELTBERG’S BALLADER




1985.  A/S Studio B ‎– BLP 4033.




Prosjekt  «vinyl til frokost»


 I dag falt valget av frokostplate på "Hilde Heltberg’s Ballader". Dette er en samleplate.  Det eneste sporet som ikke tidligere er utgitt på Hildes album er åpningssporet «Minner».  Dette er den norske versjonen av «Memories» fra musikalen CATS.

Jeg har alltid likt Hilde Heltberg.  Det er vel knapt noen som har sunget flere duetter enn Hilde.  De aller mest kjent er vel duettene med Jonas Fjeld. På denne plata er et par av disse med:
-       Når Vi Deler Alt
-       Why Don't Yu Love Me Tonight

Min favoritt blant alle Hildes duetter er «Den siste låta» med Marius Muller.  Denne låta blir ekstra trist når vi nå vet at både Hilde og Marius er borte.  Marius døde i en trafikkulykke i 1999, og Hilde døde i 2011 etter en tids sykdom. «Den siste låta» ble spilt inn i 1997, og er ikke med på dette samlealbumet.




Nå  er kanskje ikke dette den aller beste plata Hilde har gitt ut.  Men det er en temaplate hvor hennes ballader fram til 1985 er samlet.  Hildes stemme ga meg en rolig og fin start på dagen.   Enkelte artister setter varige spor etter seg.  Jeg vil alltid huske artisten Hilde Heltberg.  Hun har en stor plass i mitt hjerte.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar