torsdag 1. mars 2018

FRA PLATEHYLLA: KURT FOSS OG REIDAR BØE - DE NÆRE TING



1966.  RCA Camden ‎– CAL 71.  Mono.


Prosjekt  «vinyl til frokost»


I dag falt valget på en plate jeg garantert aldri har spilt før.  Men likevel så kan jeg alle melodiene.  

Dette er viser som vekker gode barndomsminner fra mandagskvelder med Ønskekonserten.  Hver eneste mandagskveld skrev opp liste over hvilke sanger som ble spilt.  Først var det to barnesanger, så noen salmer og til slutt høydepunktet for unge frk Nilssen, nemlig tre-fire litt lettere melodier eller slagere, som vi sa. 

Og det var vel sjelden en Ønskekonsert uten en låt med Kurt Foss (1925-1991) og Reidar Bøe (1925-1969).  Jeg husker at jeg etter hvert som årene gikk, og oppdaget Simon & Garfunkel. Da innbilte jeg min yngre søster at den amerikanske duoen var sønner av Bergens-duoen. Om hun trodde på meg, - selvfølgelig 😄

Hvordan ble så artister oppdaget på første haldel av 1900-tallet.  I dag ville nok disse to guttene meldt seg på en audition i regi av Idol eller noe lignende.  Men Kurt Foss ble oppdaget på en audition som foregikk i et pissoar i Bergen.  Pissoaret ble valgt fordi akustikken var så god.

Guttas samarbeide startet med Bergen Munnspillorkester som spilte mest jazz.  Men krigen førte til at orkesteret ble oppløst, og Kurt og Reidar fortsatte som en duo.  Ideen var genial, enkle melodier med en hovedstemme, og en over- og annenstemme etter behov.  I tillegg drev de med diverse gjøglerier.

Etter krigen fikk de aller fleste radioen tilbake i hjemmet, og Erik Diesen ga duoen navnet Radiofantomene, og de ble mektig populære.

Den første plata duoen spilte inn var «Blåveispiken».  Det som er aller mest imponerende er at de solgte 120.000 eksemplarer av denne plata, til tross for at det ikke fantes så mange platespillere/grammofoner i Norge.

Duoens plateproduksjon er virkelig imponerende.  Bare på det tiåret vi betegner som femtitallet, ga de ut mer enn 150 innspillinger.
I dag er vel duoen mest kjent for å ha gjort Jakob Sandes dikt til allemannseie.  På dette albumet får vi Jakob Sandes tekster på side A.  På B-siden finner vi tekster av Arne Paasche -Aasen og Arild Feldborg.

(Noe info hentet fra Bård Oses bok «100 beste rockeplater fra Bergen)

Mens jeg spiller denne plata så dukker minnene om min gode farmor opp.  Ei farverik dame fra Odalen som elsket musikk og kunne spå i kaffegrut.  Ja, jeg ser henne for meg der hun alltid danset foran speilet i stua.  Med strikkejakke, skjørt og såkalte Husmortøfler med dusk.  Ei herlig dame med et enestående humør. Jeg har nok arvet interessen for musikk og bøker fra henne. Hun leste bok mens hun rørte i grytene, og i bakgrunnen sto alltid radioen på. Hun likte spesielt "Norsktoppen", og ofte noterte hun navnet på nye artister og nye låter.  Jeg fikk lommepenger av henne, en tier i måneder.  Og det passa ganske bra, for en singel kostet syv kroner hos G.Sørensen i Brønnøysund. Da hadde jeg råd til en softis også. 

I Nrks rikholdige arkiv kan du finne disse programmene med duoen (Du finner programmene ved å trykke på linken):
Revy-portretter.  Radiofantomene, selvfølgelig!
''Vi ekkjenokke vi'' - Kurt Foss og Reidar Bøe











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar