søndag 13. desember 2015

DAGENS BOK: CHRIS TVEDT / ELISABETH GULBRANDSEN – DJEVELENS BARN







Fra cdon.no:
Kripos-etterforsker Edvard Matre er blitt degradert til å etterforske forsvunne asylbarn. Alt Edvard ønsker er å få sin gamle jobb som drapsetterforsker tilbake, men en dag dukker en ung kvinne opp på kontoret hans. En tretten år gammel gutt er forsvunnet fra mottaket hvor hun jobber, og ingen synes å bry seg. Motvillig begynner Edvard å kikke nærmere på saken. Ganske raskt skjønner han at noe er veldig, veldig galt.7

Min kommentar:

 Puh.. dette var nesten i overkant spenende.  Det føles nesten bra at jeg ikke har flere bøker av denne forfatterduoen liggende akkurat nå.  For etter at jeg startet med Chris Tvedt – Rimelig tvil på sensommeren, så har spenningen ikke bare holdt seg stabil, men økt jevnt og trutt gjennom åtte bøker.


Denne historien er høyaktuell ettersom den syriske gutten Reza forsvinner, og det er mistanke om rekruttering til fremmedkriger.

Min venn Matre løser både denne og andre saker. Flere av sakene henger igjen fra de to tidligere bøkene «Av jord er du kommet» og «Den blinde guden».
 

Nok en gang må jeg nevne viktigheten av å lese disse tre bøkene i rekkefølge, uten at jeg skal undervurdere andre lesere.  Jeg sier bare at du vil ha bedre utbytte av å lese alle historiene, og bli kjent med hovedpersonene.


Men Matres kjærlighetsliv som har blomstret gjennom de forrige bøkene, får seg en liten utfordring i denne boka. Her overrasker Matre meg.  Tidvis oppfører han seg som en idiot.  Åhh.. som jeg irriterer meg over han. Han balanserer hårfint på eggen mellom idiot og helt.  Jeg skal ikke røpe hvor han havner til slutt.



Men jeg kan røpe at det er fullt mulig å forstå hvem den skyldige er lenge før siste kapittel.  Men når det er sagt, så gjør det ingen verdens ting.  Spenningen holdes uansett ved like på flere arenaer.


Jeg digger denne forfatterduoen, og er spent på fortsettelsen.



 Her finner du boka som  innbundetpocketlydbok  og til nedlasting.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar