tirsdag 29. desember 2015

KVELDENS FILM: NOAH

            



Fra platekompaniet:
Noah er den episke fortellingen om Noahs ark i en ny og spennende versjon med Russell Crowe, Jennifer Connelly, Emma Watson og Anthony Hopkins i de største rollene. Regien er ved Darren Aronofsky (Black Swan, The Wrestler, Requiem For A Dream).
Filmen handler om mot, offer og håp, og hvordan én mann må utføre et umenneskelig oppdrag før verden rammes av en apokalyptisk syndeflod. Aronofsky gir oss her sin personlige tolkning av historien, og Noah kan dessuten skilte med noen av de mest spektakulære spesialeffektene noensinne vist på lerretet.


Min kommentar:


Som barn var jeg svart opptatt av bibelhistorie.  Da særlig det gamle testamentet.  I småskolen (1. – 3. klasse) hadde vi kun et flanellogram som vår ”Frøken” benyttet for å illustrere de viktigste hendelsene fra historien.  Men disse figurene var svært så stillestående og skjøre.  Der”Frøken” festet Noah, der ble han stående.  Punktum.   Resten var opp til vår egen fantasi.  Heldigvis var jeg utstyrt med en grenseløs fantasi slik at jeg leste bibelhistorien slik jeg leste Norske folkeeventyr, og skapte meg figurer og hendelser som var svært så spennende. 

Skaperne av filmen Noah må ha hatt vel så god fantasi som undertegnede.  Her har de krysset mange grenser. Noahs kontakt mot noen steingærne vesener er et skritt lenger enn min egen barnslige fantasi strakk til, men det kler filmen. Takket være solide skuespillere så er dette bortimot et mesterverk. Jeg tilgir gjerne at man tillater seg litt kunstnerisk frihet i forhold til originalen.  Historien har en tendens til å endre seg over tid, spesielt ved muntlig overlevering. Noe som vi må gå ut fra var vanlig på Noahs tid.


Men jeg irriterer meg over at Noah vandrer rundt i Fjellrevenbukser.

Ellers kan jeg ikke la være å undres: Om Skaperen skape syndefloden fordi menneskenes oppførsel ikke svarte til forventningene, så lurer jeg på hvordan det vil gå med oss framover.

Nei, forresten – det tør jeg ikke tenke på.


Her finner du filmen på  Dvd  og  Blu-ray

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar