søndag 27. desember 2015

SPLITTER NY VINYL: ODD NORDSTOGA – DETTE LANDET

2015. Universal Music.
Fra Platekompaniet.no:
Odd Nordstoga fra Vinje har gitt ut tretten album, hvorav to med bandet Something Odd, tre duett-plater og ett med gruppen Blåmann Blåmann. Han har blitt årets mest spilte på radio med en låt om en hylende gris, ligget ukesvis på toppen av salgslistene, vunnet flere Spellemannspriser (der-iblant Årets Spellemann) og spilt konserter i alle kriker og kroker av landet. Med sin særegne og naturlige blanding av klassiske folketoner og populærmusikk har han blitt en av landets mest fol-kekjære artister. Med Dette Landet slipper Odd sitt syvende soloalbum - i sin helhet innspilt i Stockholm og Bergen med produsentbrødrene David Chelsom Vogt og Ivar Chelsom Vogt. Første singel fra albumet var ”Kunsten å gå”, og i tillegg inneholder skiva blant annet den vakre, seks minutter lange ”Diesel og Bensin”, tittelsporet ”Dette landet” og singlen "Aleine".




Min kommentar: 

Det verkar ikkje vere mogoleg å skrive om Odd Nordstogas plate utan at orda kjem på nynorsk. Det er så vakkert og vent. Songen blir endå mjukare når dei vert sunge med nynorsk tekst. 

Men nå merker jeg at nynorsken fra ungdomsskolen er langt borte, og words bokmåls ordliste går aldeles i spinn her. Odd får fortsette å fremføre sine eminente tekster på nynorsk, men jeg får holde meg til bokmål. 

Sin vane tro, så innholder denne plata en radiohit. Jeg velger å tro at det bli «Kunsten å gå», med «Sofaen du sat i» som en sterk ufordrer. Dette er to lettbeinte Nordstoga-hits som bare han kan skrive. Han får faktsik til å skrive sanger om alt. Ja, du har vel ikke glemt sangen om den hylende grisen? Men den vakreste sangen på denne skiva er uten tvil «Dette landet». Det er lenge siden vi har hørt en slik kjærlighetssang til landet vårt. 

Vinylen kommer i et flott utbrettscover. Det eneste jeg har å utsette på utgivelsen, er at jeg må bruke forstørrelsesglass for å lese teksten som er gjengitt på plateposen. Det er svært irriterende, ettersom Odds teksten er viktige. 

Her finner du musikken på 
vinyl  og  cd


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar