torsdag 4. mai 2017

KVELDENS FILM: LØVEKVINNEN




Kanal:  iTunes
Skuespillere:  Rolf Lassgård,  Kåre Conradi,  Henrik Mestad,  Nils Jørgen Kaalstad          Nils Jørgen Kaalstad,  Jan Gunnar Røise,  Karl Sundby,  Mathilde Thomine Storm,  Ida Ursin-Holm, Rolf Kristian Larsen.
Regissør:  Vibeke Idsøe
Sjanger:  Drama

Fra filmweb:
I en liten stasjonsby i Norge, en stjerneklar vinternatt i 1912, kommer det lille barnet Eva Arctander til verden. Hennes mor Ruth dør i barsel og faren Gustav sitter tilbake med et barn helt ulikt noe man har sett før: Hun er dekket av langt lyst hår over hele kroppen.
 LØVEKVINNEN er en episk gripende historie bygget på Erik Fosnes Hansens internasjonale bestselger. Filmen har et stjernelag både foran og bak kamera. Skuespillerne er anført av Rolf Lassgård som nylig vant Guldbaggen i Sverige som Årets beste skuespiller for EN MANN VED NAVN OVE. Han spiller faren, stasjonsmester Gustav Arctander. Rollen som Eva bekles av tre unge skuespillere på forskjellig alderstrinn, Aurora Lindseth-Løkka, Mathilde T. H. Storm og Ida Ursin-Holm. I andre roller finner vi bl.a. Kåre Conradi, Rolf Kristian Larsen, Kjersti Tveterås, Henrik Mestad og fra Danmark Karen-Lise Mynster, Lars Knutzon og Connie Nielsen(The Gladiator, Nymphomaniac). Fra Tyskland deltar Ken Duken (Max Manus) og Burghart Klaussner (Det hvite båndet).

Min kommentar:

Jeg leste boken om «Løvekvinnen» av Erik Fosnes Hansen da den kom for noen år siden. Jeg hadde aldri lest noe lignende, og ble derfor hektet fra første side

Da så filmen kom tenkte jeg først at, denne skal jeg ikke se.  Årsaken var rett og slett den at jeg ville ikke at de bilder jeg hadde skapt i mitt hode under lesing av boken skulle ødelegges.  Og jeg har stått imot, - helt til i kveld.

Jeg satt og sjekka filmer tilgjengelig på nettet.  På de vanlige strømmetjenestene finner jeg sjelden filmer jeg ønsker å se.  Synes det meste som ligger der er gamle filmer.  Ja, og så serier da.  Men i kveld dukket «Løvekvinnen» opp.  Ja, hvorfor ikke tenkte jeg.  Jeg er jo temmelig nysgjerrig, så jeg var ganske spent på hvordan de hadde løst dette med å overføre Eva Arctander fra bok til lerret.

Filmen starter dramatisk, med en hard hjemmefødsel og sjokket når det viser seg at barnet er noe utenom det vanlige.

Dette er en historie som presenterer de store følelsene: sorg, sinne, savn og kjærlighet.  Men mest av alt er dette en historie om annerledeshet.  Og takket være gode skuespillere og godt håndtverk for øvrig, så er dette en film vi må ta på alvor. Underveis så kjenner jeg på den uvitenhet og uforstand som unge Eva blir møtt med.  Selvfølgelig reagerer jeg, og det er meningen.

Eva er ensom, både som barn og ungdom.  Og som hun selv sier:  «Når du er så ensom at du ikke tror du kan bli ensommere, - da blir det verre».

Alt dette er følelser vi bør ta med oss i møte med mennesker, gamle som unge, som er litt annerledes. Om vi kan ha denne filmen i bakhodet en stund så kanskje vi har lært litt.  Det er lov å håpe.

Her kan du kjøpe filmen som DVD




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar