fredag 19. mai 2017

FRA PLATEHYLLA: MAN MAID – WHO IS THAT MAN


1986.  RCA Victor ‎– PL 71147


Det ble et Bergensband nok en gang.
Jeg vet ikke så mye om dette bandet, så derfor tar jeg en titt på nettstedet «Ballade»

Fra mic.no:
Rockeband fra Bergen, dannet våren 1983 av Henry Eugen «Henki» Urhaug (gitar), Bjørn Ulvestad (vokal) og Gisle Johnsen (keyboards). Musikken var fengende rock med røtter i 60-tallets pop, fremført med moderne arrangementer i et 80-talls lydbilde.
Man Maid hadde sitt utspring i bandet Cap’s, som igjen hadde sine røtter i gruppen Innisfar House. Sistnevnte ga ut en single, mens Cap’s ga ut to LP-er på eget selskap. Mange av medlemmene i Cap’s dukket senere opp i andre kjente band. Bjørn Tore Aasheim og Atle Mjørlaug gikk til Flying Norwegians og deretter Hungry John & The Blue Shadows, mens Urhaug, Johnsen og Ulvestad startet Man Maid våren 1983.

Etter å ha laget en rekke prøveinnspillinger av Urhaugs låter, ble Andreas Fliflet (bass) og Tormod Kayser (trommer) hentet inn høsten 1984. Et år senere kom gruppens debutalbum, ledsaget av singlen «We Can Make It». Den solide innsatsen fra de fem medlemmene viste at de var erfarne musikere. Bandet hadde bare så vidt lansert debuten In The City da Kayser sluttet og ble erstattet av Magne Lunde (trommer) fra Jahn Teigens band. Det andre albumet, Who Is That Man?, kom på markedet høsten 1986. Nok en gang var alt materialet komponert av Urhaug.
Fliflet forlot Man Maid i 1989 og overlot bassen til Tor Fjeldstad. Under arbeidet med den tredje platen ble imidlertid Man Maid oppløst, og medlemmene gikk i gang med andre prosjekter. Johnsen og Lunde startet senere Jordal Express med bl.a. Helge Jordal. Urhaug konsentrerte seg mer og mer om sine håndlagete, eksklusive gitarer. Hans gitarmerke Eugen har høy status i musikerkretser. Blant kundene er den verdenskjente bassisten Abraham Laboriel.


Ut fra årstallet når plata kom ut, i 1986, så hadde jeg forventet meg noe helt annet.  Ja, jeg trodde jeg skulle få høre nok et eksempel på tidsriktig åttitalls musikk.  Men jeg ble overraska, i-  positiv forstand.  Joda, her er tendenser til «skulderputer og hockeysveis», men musikken er så pass variert at dette ble en god opplevelse for min del.  Her er solide musikere som trakterer sine instrument på en fortreffelig måte.  

Tøffe, tunge basstoner, «framifrå» keyboard og et og annet gitarriff.

Dette kan jeg virkelig like!  Jeg har faktisk ingen god forklaring på hvorfor ette bandet har flydd under min personlige radar.  

Men nå har jeg lagt merke til bandet, og ettersom dette er andreskiva, så vil førstealbumet vil plukket fram fra hylla om ikke så alt for lenge.

Jeg er ikke i stand til å finne Man Maids musikk på nettet.  Om dere skulle finne noe, så vil jeg sette pris på en link, enten som kommentar her op bloggen eller til mail adresse: to-rini@hotmail.com

Men som vanlig tok jeg en titt i Nrks arkiv.  Og der fant jeg et bittelite klipp av Man Maid.  Men det morsomste er at vi gjennom hele programmet følger en gitarmaker.  Og gitarmakeren er ingen ringere enn Henry Eugen Urkaug, gitarist i Man Maid.  Her kan du se programmet "Norge Rundt"  fra 12.nov. 1999.




1 kommentar:

  1. ble laget en egen spesial om man maid på slåbrock på NRK i 1986 --..> https://tv.nrk.no/serie/slaabrock/1986/FHLD00002686/avspiller

    SvarSlett