lørdag 9. februar 2019

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: KRISTIAN KAUPANG – NÆRMERE



2018.  Mirabelløya musikk.  MM001





Fra bigdipper.no:
Kristian Kaupang skriver og framfører viksfjordsk visepopmelankoli på norsk. «Nærmere» er hans debutalbum. Skiva er spilt inn i Vestavind studio i Bergen, produsert av Edvard Tronstad og mastret av Jørgen Træen.
Nærmere er tilgjengelig på gjennomsiktig vinyl – og artisten står sjøl for grafisk formgiving, illustrasjoner og fotografi.


Min kommentar:

Det hender at jeg blir kontaktet av artister som ønsker at jeg skal lytte til, og skrive om deres utgivelser. I de aller fleste tilfeller sier jeg ja.
Her om dagen fikk jeg en hyggelig mail fra en, for meg, ny artist som heter Kristian Kaupang.
Det er alltid spennende med nye musikalske bekjentskaper, så jeg logga meg umiddelbart på Spotify for å høre hva denne karen hadde å by på.
Og jeg likte det jeg hørte, - veldig godt.

Det første jeg la merke til da jeg mottok vinylutgaven av albumet «Nærmere» var coveret.  Utformingen var så enkel, men likevel så tiltalende.  Her er det ikke mye som forstyrrer inntrykket.  Fronten har kun enkle geometriske figurer og ingen tekst.  På coverets bakside finnes navn på artisten, navn på album, sporliste og en oversikt over «mannskapet».  Det er så enkelt og greit, - og dermed så vakkert.

Og vakker, - det er selve vinylplata også.  Jeg må innrømme at jeg har en forkjærlighet for farget vinyl.  I dette tilfelle får vi en klar, gjennomsiktig vinyl.  Plata er da like enkel og delikat som coveret.  Heldigvis for oss som liker å synge (les:gaule) med, så får vi en innerpose med tekster og et flott fotografi.



Det er tydelig at vi har med en allsidig artist å gjøre.  Ikke bare er Kaupang musiker, han er også ansvarlig for foto, illustasjon og  grafisk formgiving.  I tillegg til grafisk designer og musiker, har Kaupang jobbet som lærer.

Artisten Kristian Kaupang er født i Oslo i 1979, oppvokst i Larvik og bodd en lengre periode i Birmingham, England. Nå er han tilbake i vannkanten i Viksfjord.

Hva er det så denne allsidige karen presenterer for oss musikalsk?  Sjangermessig hører nok dette inn under vise-pop/singer-songwriter.  Dette er en sjanger som har ligget mitt hjerte nær i mange tiår. - Huff ja, jeg begynner å bli gammal - .  Men heldigvis spiller alder ingen rolle når det gjelder å ha glede av god musikk.  

Og nettopp denne sjangeren har bestått siden tidlig sekstitall.  Den norske visebølgen ble født noen år senere og fikk sin storhetstid videre utover på syttitallet.  Selv om sjangeren måtte vike plassen litt puddelrock på åttitallet, og alle andre typer populærmusikk som har dukket opp fram til vår tid, så har de som mekka og fremførte sin egen musikk alltid vært der.  Publikum er ekstremt trofaste.  Årsaken er nok det enkle, ærlige budskapet og ekte musikere, som ikke lener seg til all verdens  tekniske duppeditter.

Så var det tekstene. -  Kaupang skriver om de nære ting, noe som tittelen bekrefter.

På skiva aller først spor «Verdens ende» får vi en presentasjon av artisten.  På en temmelig original måte forteller han oss at han, til tross for albumets tittel, ikke bare bryr seg om det nære, og seg og sitt, men også er en kar med vidsyn og kunnskap som rekker, ja, - helt til verdens ende. Ja, nå må dere ikke misforstå meg.  Det er ikke artisten selv som påstår dette.  Jeg minner om at alle tolkninger av musikk og tekster ene og alene er mitt ansvar.  Tekstforfatteren kan ha hatt helt andre tanker i hodet da han skrev denne teksten.  Jeg har nå hørt denne låta og alle de andre på albumet et titalls ganger.  Og det er ut fra summen av alle disse tekstene at jeg tolker hans tekster, og sikkert tillegger dem litt av mine egne meninger.

Jeg nevnte innledningsvis visebølgen på syttitallet.  Og da Kristian starter å synge «Alt jeg vet», så minner han meg om en av de store fra den gang da, nemlig Finn Kalvik. 

Selv om tekstene er viktige både for artisten og oss publikum, så er albumets eneste intrumental «Pianomelodi #3» et nydelig innslag.  Ja, sporet kunne gjerne vært litt lenger enn de knappe to minuttene melodien varer.

Vi fortsetter vår lille reise sammen med Kristian Kaupang.  Han tar oss med til hele Norges fritidsaktivitet på lørdager, nemlig besøk på det lokale kjøpesenteret. Jeg leste for en tid siden at det å dra på kjøpesenter faktisk var nettopp det, - en selvvalgt fritidsaktivitet for familien.  Det er skremmende.  Særlig når det nå fokuseres mye på at vi aldri har vært så lite ute i frisk luft som her og nå.  Kanskje ikke så rart at Kristian da tenker tilbake på aktiviteter man gjorde før, som f.eks fra på kino, eller rett og slett en øl ute det fri.  Da fikk man i det minste frisk luft.

Han fortellerer hvor han har oppholdt seg gjennom livet ved å trekke merkevaren «Farris» og stedsnavnet «Cannon Hill Park» inn i tekstene sine.

Dette er en kar som får med seg mye, uansett hvor han ferdes. Han observerer, tenker tilbake og tar med sine erfaringer videre i livet.  Det er en voksen musiker som presenterer sitt arbeide for oss.  Her får vi ikke servert overfladisk «smalltalk». 

Ja, Kristian er en melankoliker, men det kan jeg vanskelig bruke mot han. Minner da om at innen musikken er melankolien som regel et positivt ord, i motsetning til ordets egentlige betydning. Om man søker på ordet melankoli i et leksikon, så kan man lese det betyr dypt tungsinn, og vi er da allerede, igjen ifølge leksikon, et langt stykke inn i psykiatrien.

Så her har vi nok et eksempel på musikkens makt. 
Mye kan snus til noe positivt, takket være musikk.
Kaupangs tekster handler om hans eget liv og opplevelser.  Dette er en modig mann som våger å slippe oss nært innpå sitt eget liv.  Da er det både rett og rimelig at albumet avsluttet med tittelsporet «Nærmere».

Jeg er svært glad for at jeg ble gjort oppmerksom på denne artisten og musikken hans.  Håper å få høre mer fra den kanten om ikke så alt for lenge.  Det finnes alltid plass til enda en artist som gir oss melodiøs, gjenkjennbar musikk med gode, ærlige tekster.

Du kan kjøpe albumet på Big Dipper.


Du kan høre albumet på Spotify








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar