torsdag 28. februar 2019

SPLITTER NY VINYL: BJØRN BERGE – WHO ELSE?


2019.  Blue Mood Records ‎– BMLP6548



Jeg kjøpte mitt første album med Bjørn Berge i 1999.  Siden har det blitt et par cd’er til og da det forrige albumet ble utgitt på vinyl, så havnet det selvfølgelig i platehylla mi. 

Det forrige albumet, «Mad Fingers Ball»  kom i 2013.   Det var derfor nå på tide at det kom ny musikk fra Berge nå.

Jeg har aldri hatt gleden av å oppleve soloartisten Bjørn Berge live.  Men jeg har jo opplevd han på scenen sammen med Vamp, hvor han har vært fast gitarist. Og jeg kan ikke si noe annet enn at bandet gjorde et klokt valg da de valgte akkurat denne karen til å traktere gitarer i bandet.

Jeg er glad i all musikk.  Men når jeg hører real blues slik Berge presenterer bluesen, - ja, da kjenner jeg at denne musikken rører meg litt ekstra.  Jeg kan egentlig ikke forklare hva det er jeg liker så godt.  Men det hjelper jo på at Berge er en meget habil gitarspiller, og har en stemme som passer godt til formidling av blues.

Sjangermessig så lener Berge sin blues seg på dette albumet mot rock.  Vi får servert en rekke gitarsoloer. Rytmen dunker tøft og hardt.  Ja, jeg måtte faktisk koble ut sub-høyttaleren på et par låter, da jeg fryktet av naboen under skulle få murpuss i hodet.

Nei, det er ikke akkurat «nybrottsarbeid» som blir presenter på denne skiva.  Men hva så?  Jeg vil ha rå og rocka blues.  Og det er nettopp det jeg får fra denne artisten.  Jeg digger det.

Amerikaneren Ellis Del Sol har skevet tekstene og Dagny Christophersen bidrar med koring.

Tør jeg håpe på at dere som er artistansvarlige har fått med dere denne utgivelsen, slik at soloartisten Berge dukker opp på Rootsfestivalen i Brønnøysund i sommer?


Du kan høre albumet på Spotify


Her kan du kjøpe albumet som LP eller CD






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar