torsdag 14. mars 2019

FRA PLATEHYLLA: SAFT STEV, SULL, ROCK & RULL



1973. Philips ‎– 6317 020



Prosjekt  «vinyl til frokost»




Da ble det nok en gang en Bergensgruppe som hjalp meg å få dagen i gang.  Og til tonene av Saft er det ikke så vanskelig å våkne.

Saft hadde sitt gyldne år i 1971.  Da lå de på topp med singelen «People In Motion».  Så ble det nesten litt stille fra bergenserne, i hvert fall for oss her i nord.  Men gutta kom tilbake. Tidlig på syttitallet var folkrock en sjanger som var svært populær. Saft innledet et samarbeid med felespilleren Sigbjørn Bernhoft Osa. Da Ragnarockfestivalen gikk av stabelen i Holmenkollen i 1973 sto Saft + Osa på scenen.

Dette albumet, som ble Safts siste bortsett fra samleplater, er virkelig en perle av et album.  Mer tidsriktig er det umulig å få det. A-siden åpner med den fartsfylte låta !A La Garage» hvor Ove Thue ligner mistenkelig på selveste Bob Dylan.  Videre får vi hele tre låter som er innspilt live i Holmenkollen. 

I 1973 var Holmenkollen helt annerledes enn i dag.  Den gang var Besserudtjernet fyllt opp på sommeren.  Tjernet ble borte da nye Holmenkollen ble bygget.  Etter det jeg har hørt blir vannet fra bekken som tidligere ble demt opp nå ledet ned til Midstua hvor det benyttes til snøproduksjon.  

Men jeg, og helt sikkert mange med meg , savner Besserudtjernet på sommeren.  Og for ikke å nevne alle konsertene.  Det var Ragnarockfestival, og senere var jeg til stede ved klassiske konserter og jeg var også 3 ganger, om jeg ikke husker feil, på Dollies Which Witch konserter.  

Dollies heksemusikal ble arrangert fra midnatt på St Hans Aften. Oslo burde absolutt fortsatt med konserter i Holmenkollen.  

Det overrasket sikkert mange at samarbeidet mellom Saft og Osa skulle bli så populært.   Hippiene i Holmenkollen danset halling og springar, og da filmen Ragnarock gikk på kino over hele Norge, så trampa alle generasjoner takten .

Men det var en mann som ikke syntes noe om dette samarbeidet.  Og det var Norges kanskje mektigste mann innen musikk og all showbiz for øvrig. Og det var Egil Monn Iversen. Han likte slett ikke samarbeidet mellom den tradisjonelle folkemusikken og den type musikk som disse langhåra rabbagastene fra Bergen fremførte.  Ja, det gikk faktisk så langt at han nektet å la Osa opptre med Saft da Spellemannsprisen skulle deles ut.

Men Ove Thue kunne ikke dy seg da Saft gikk opp på scenen for å motta prisen. Han ga et aldri så lite stikk til juryen og sjefen Egil Monn Iversen.  Du kan se Saft fra ca 52 minutter ut i sendingen.  Men jeg anbefaler deg selvfølgelig å se hele showet fra Spellemannsprisen 1974.

OOps!  Jeg holdt nesten på å glemme.  Filmen fra Ragnarock 1973 kom i 2009 ut på DVD/CD.
Se den!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar