mandag 11. mars 2019

KVELDENS FILM: INTO THE STORM





Kanal:  Tv2
Sjanger:   Action /  Thriller
Skuespillere:  Sarah Wayne Callies,  Richard Armitage,      Jeremy Sumpter,  Nathan Kress,  Matt Wasch,  Kyle Davis,  Scott Lawrence
Regi:   Steven Quale
Nasjonalitet:   USA
Språk:  Engelsk
Lengde:  1 t. 29 min.
Produksjonsår: 2014

Fra filmweb.no:
Katastrofefilm om high school-studentene som risikerer alt for å dokumentere tidenes storm.
I løpet av en eneste dag blir byen Silverton herjet av ekstraordinære naturkrefter. Hele byens skjebne er truet av en uberegnelig og dødelig tornado som ifølge eksperter bare vil øke i styrke. De fleste søker dekning, mens noen løper i retning infernoet. Med fare for eget liv tester de grensene for hvor nærme de kan komme syklonen - og hvor ekstreme bilder de kan klare å fange med sine kameraer.
"Into the Storm" tar deg med bak øynene og linsene til profesjonelle stormfotografer, spenningssøkende amatører og nysgjerrige innbyggere. Uten nåde kastes du rett inn i stormens innerste, og får kjenne på de ekstreme rystelsene naturkreftene har å by på.


Min kommentar:

Jeg har en viss forkjærlighet for katastrofefilmer.  Og særlig slike filmer hvor mennesket kjemper en kamp mot naturkreftene.  Så i de tilfeller en film handler om stormer, jordskjelv. tornadoer, flom, osv. -   Ja, da ser jeg filmen, også i de tilfeller hvor jeg ikke umiddelbart kjenner igjen navnene på listen over skuespillere.

I denne filmen var det ved første øyekast ingen kjente navn.  Men det dukket opp et par kjente fjes. En av dem er Richard Armitage.  For dere som har sett Hobbit-filmene så er han kjent som rollefiguren Thorin.  Jeg har ikke sett disse filmene, men Armitages ansikt har dukket opp i en og annen TV-serie uten at jeg har festet meg ved navnet hans

Det samme gjelder rollefiguren Allison, som spilles av Sarah Wayne Callies.   Jeg ser umiddelbart at det er noe kjent med henne, men det tar lang tid før jeg kjenner henne igjen.  Sarah spilte legen Dr Sara Tancredi i den populære TV-serie «Prison Brake».
Som alle amerikanske actionfilmer er dette en ganske heseblesende opplevelse med mye rop og skrik.  Men som alltid, midt i de heftigste actionscenene så tar de seg tid til å klemme og kysse, - - i evigheter, og forsikre om at «I love you».  Og mens dette skjer så er det helt stille bortsett fra litt musikk i bakgrunnen, for så å gå tilbake til det samme intense lydnivået.

Jeg aner ikke om en tornado kan være så heftig.  Men ut fra at jeg har opplevd en og annen orkan på Helgelandskysten, så skulle det ikke forundre meg om dette er en realistisk bilde på hvordan en  tornado kan oppleves, og overleves.

Dette er nok ingen film som scorer høye terningkast.  Det er heller ikke en film jeg vil anbefale, om du ikke er som meg da, - som elsker katastrofefilmer.

Her kan du kjøpe filmen som DVD og Blu-ray







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar