tirsdag 9. september 2014

FRA PLATEHYLLA: GEORG KELLER BAND – LET'S MOVE TOGETHER.

1978. PRIVATE STOCK. PS 7014. USA.




Enkelte plater i samlingen kan bli stående uten å bli spilt i årevis.  Slik var det med denne skiva.  Jeg lytter rett og slett ikke så mye på disco lenger.  På slutten av syttitallet så det for alvor ut til at rocken skulle dø. Discoen kom feiende inn over landet, godt hjulpet av en storfilm med en kjekk skuespiller. John Travolta var noe av det kjekkeste vi hadde sett, og  tillegg danset han som en Gud.  I 1978 gikk unge frk Nilssen på skole i Bærum, og jeg fikk oppleve kino på Colosseum for første gang. Og filmen var selvfølgelig – Saturday Night Fever. Det var noe annet en cowboyfilm på Gimle (Les gjerne om Gimle kino her).

1977. EURONETT. Nr.77-1002 , NORGE
Når det gjaldt musikk kom tyskerne på banen med mer eller mindre populære prosjekter.

Her hjemme var Alex (Alexandra Sandøy) stor.  En annen artist som gjorde seg bemerket, om enn på en annen arena var Anita Skorgan.  På den tiden var hun kjæreste med en musiker ved navn George Keller. Og den søte musikken som oppsto mellom disse to ble til disco (Litt klisjeaktig, men det får passere).

Med seg i bandet og på plata fikk de et knippe dyktige musikere.  Hør bare her: Asle Nilsen, Alf Emil Eik, Brynjulf Blix, Philip Kruse,  Tor Andreassen, Pete Knutsen m.fl.

Resultatet ble en flott discoskive, som jeg desverre ikke har hørt  eller sett så mye om i media.  Men i min stue ble den norske utgivelsen spilt sønder og sammen, for så å bli satt bort da jeg og mine likesinnede oppdaget at rocken slett ikke var død.

1977.  PRIVATE STOCK.  PVLP 1040. ENGLAND

Det var riktig hyggelig å bli påminnet denne skiva i vinter da jeg først fant en engelsk, så en amerikansk utgave til salgs på nettet.  Nå er alle tre variantene, med forskjellige cover på plass i hylla.

Sannelig spennende å være platesamler.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar